پارس ناز پورتال

راهنمای کامل برای انتخاب و خرید پمپ دیافراگمی مناسب

مجموعه : مجله خبری روز
راهنمای کامل برای انتخاب و خرید پمپ دیافراگمی مناسب

در سیستم پنوماتیکی، تجهیزات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به پمپ دیافراگمی است. برای به‌کار‌بردن این تجهیز، نیازی به نصب مکانیکال و بخش‌های روتاری نخواهید داشت.

 

همین مسئله می‌تواند عملکردی ساده را برایتان به ‌ارمغان بیاورد. چنانچه قصد دارید با خیال راحت، سیالات مختلف را از جایی به جای دیگر و با استفاده از یک پمپ قوی انتقال دهید، این محصول می‌تواند نیاز‌تان را تامین کند.

 

فاکتور های تاثیر گذار انتخاب پمپ دیافراگمی

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید پیش از خرید پمپ دیافراگمی و تهیه این محصول به آن دقت ویژه‌ای داشته باشید، نوع سیالی است که می‌خواهید آن را منتقل کنید. با آنکه این نوع پمپ‌های توانایی پمپاژ‌کردن مایعات انفجاری، خورنده، اسیدی، سمی، رادیواکتیو و… را دارند، اما باید نوع متناسب با نیاز خود را بشناسید.

 

انواع مختلف این وسیله آب‌بندی شده‌اند و توانایی آن را دارند که هرگونه سیالی را جا‌به‌جا کنند. اگر فکر می‌کنید که هنگام انتقال سیال احتمال هوا‌گیری هم وجود دارد، بهتر است نوع دیافراگمی را برای پمپاژ‌کردن آن استفاده کنید.

 

با وجود آنکه امکان نشتی مایعات در این روند بسیار پایین است، اما مهم‌ترین موضوع در مورد دیافراگم بزرگ، به خراب‌نشدن آن در شرایط شیمیایی و فیزیکی مختلف ارتباط دارد.

 

ظرفیت پمپ

به‌طور کلی، این محصول در هر نوعی که باشد نمی‌تواند حجم زیادی از سیالات را جا‌به‌جا کرده یا انتقال دهد؛ چراکه دارای ظرفیت کمی است. با‌توجه به همین مسئله، می‌توانید برای طراحی سیستم‌های متوسط یا کم دبی از آن بهره ببرید.

 

این شرایط به شما اجازه می‌دهد تا محصول را به‌طور دقیق مطابق با وضعیت انتقالی انتخاب کنید. با این وجود، اولین فاکتوری که باید در زمان انتخاب به آن دقت ویژه‌ای داشته باشید، ظرفیت و حجم کلی است. این محصول باید بتواند مقدار ظرفیتی که می‌خواهید را برایتان فراهم آورد.

 

با وجود تمامی مسائل، پمپ دیافراگمی دارای انواع مختلفی است. هر کدام از این مدل‌ها دارای حجم ظرفیتی متناسب با کل سیستم هستند. زمانی‌که قصد دارید به انتخاب و خرید این محصول برای انتقال سیالات بپردازید، ابتدا باید در مورد هر یک از این انواع اطلاعات کافی داشته باشید، تا در‌ نهایت ظرفیت مورد‌نیاز خود را تهیه فرمایید.

 

اینکه بخواهید فاکتور ظرفیت را در اولویت بگذارید، می‌تواند برای دستگاه‌تان بسیار مفید واقع شود؛ چراکه اگر به‌دنبال ظرفیت بالا باشید، این وسیله نمی‌تواند پاسخگو نیاز دستگاه باشد؛ در نتیجه دستگاه‌تان خراب خواهد شد.

 

نوع عملگر پمپ

اگر قرار باشد این محصول را از لحاظ چگونگی عملگر به انواع مختلف تقسیم کنیم، می‌توانیم 2 دسته را برای آن در‌نظر بگیریم. یکی از این دسته‌ها الکتریکی بوده و دیگری بادی است. در این زمینه، برای آنکه دیافراگم به حرکت در بیاید، در‌واقع به نیرویی نیاز دارد.

 

این نیرو می‌تواند در 2 صورت الکتریکی و بادی تامین شود. در مدل الکتریکی، یک الکتروموتور قرار داده شده است تا اهرم‌های متصل به دیافراگم را به حرکت بیندازد. این موتور برای شروع عملکرد خود، به نیروی برق نیاز دارد.

 

در‌واقع در نوع الکتریکی، نیروی برق به الکتروموتور داده شده و این موتور نیرویی را برای حرکت دیافراگم ایجاد می‌کند. نوع بادی دارای شیر کنترلی است که می‌تواند هوای فشرده در پشت قسمت دیافراگم را کنترل کرده و به جا‌به‌جایی آن بپردازد.

 

اغلب شیر‌های کنترل برای کار‌کردن نیاز به نیروی برق دارند. البته برخی از آن‌ها با دست هم قابل تنظیم هستند. چنانچه توانایی ایجاد هوای فشرده را دارید و این کار برایتان هزینه زیادی را به‌همراه ندارد، بهتر است نوع بادی را مورد استفاده قرار دهید؛ اما اگر نمی‌توانید این شرایط را به‌سادگی ایجاد کنید، بهتر است به سراغ پمپ دیافراگمی الکتریکی بروید.

پمپ دیافراگمی

انتخاب جنس و متریال

یکی از فاکتور‌های مهمی که باید در انتخاب پمپ به آن دقت شود، جنس قطعات و متریال به‌کار‌رفته در ساخت محصول است. از آنجایی‌که از این وسیله برای انتقال سیالات خورنده، اسیدی، سمی، انفجاری و… استفاده می‌شود، متریال آن هم باید از خود مقاومت بسیاری در برابر واکنش‌پذیری شیمیایی نشان دهند.

 

در چنین وضعیتی اگر متریال به‌درستی انتخاب نشوند، امکان دارد بخش‌های مختلف پمپ به‌زودی خراب و بلا‌استفاده شوند. اگر هر قطعه با خرابی کوچکی مواجه شود، سیالات دیگر می‌توانند به‌طور دقیق از همان بخش نشت کنند. با‌توجه به آنکه این وسیله از بخش پوسته و دیافراگم تشکیل شده، جنس و متریال هر قسمت باید جداگانه انتخاب شود:

 

پوسته:

پوسته باید بتواند فشار درونی را تحمل کند. می‌توان از آلومینیوم، کانیار، پلی پروپیلن و استنلس استیل به‌عنوان برخی از متریالی که در این جهت استفاده می‌شود نام برد. هر‌کدام از این متریال، توانایی مقاومت در برابر برخی سیالات را دارند. برای مثال اگر می‌خواهید سیالات خورنده و شیمیایی را انتقال دهید، بهتر است از پمپ دیافراگمی با جنس پوسته کانیار استفاده کنید.

 

دیافراگم:

با آنکه پوسته تحت ارتباط مستقیم با مایعات نبود، اما از متریال مرغوب و مرتبط با سیال برای آن استفاده شد؛ حال فرض کنید که دیافراگم با سیالات ارتباط مستقیم دارد! متریالی که هم خاصیت ارتجاعی داشته و هم می‌تواند در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و سمی و… از خود مقاومت نشان دهد، در تفلون، نئوپرن و سانتوپرن خلاصه می‌شود. ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی هر‌کدام از این متریال منحصر‌به‌فرد است. با‌توجه به همین شرایط، باید هنگام انتخاب متریال نوع مورد‌نیاز خود را برگزینید.

پمپ دیافراگمی

انتخاب سایز پمپ

اگر می‌خواهید برای پورت‌هایی بیش از اندازه 3 اینچی از پمپ استفاده کنید، نوع دیافراگمی برایتان مناسب نخواهد بود؛ چراکه این وسیله در سایز 4/1 الی 3 اینچی طراحی و تولید می‌شود. با این شرایط، اگر در خط تولید خود لوله‌هایی بزرگ‌تر از این اندازه دارید، نمی‌توانید این مدل را به‌کار ببرید.

 

طبق همین اندازه 3 اینچی به پایین، می‌توان گفت که نمی‌توانید از آن‌ها فشار بالایی را انتظار داشته باشید. با‌توجه ظرفیت و فشار پایین این محصولات، بسیاری از افراد گمان می‌کنند که نباید عملکرد خوبی را از آن‌ها بخواهند. این وضعیت در حالی است که پمپ‌های دیافراگمی در نوع خود، می‌توانند بهترین عملکرد را نشان دهند؛ البته شرط عملکرد مطلوب آن‌ها، در انتخاب درست سایز است.

 

انتخاب هد پمپ

بخش هد در پمپ معیاری برای حداکثر میزان ارتفاع پمپاژ است. با وجود این مسئله، باید هنگام انتخاب پمپ پنوماتیک دیافراگمی، به حداکثر هد دقت کنید. اگر ارتفاع خاصی را در‌نظر دارید، شاید فکر کنید باید طبق همان ارتفاع، وسیله‌تان را بخرید.

 

اما مهم‌ترین موضوعی که در این قسمت اهمیت دارد، فراتر‌بودن حد ارتفاع پمپ، نسبت به نیازتان است. در‌واقع، اگر ارتفاعی حدود 50 متر می‌خواهید، باید پمپی را بخرید که توانایی پمپاژ سیال تا 60 متر را داشته باشید. به‌صورت کلی، این محصول در انواع مختلف، نهایت هدی که می‌تواند داشته باشد، 80 متر است.

4 مدل از انواع پمپ دیافراگمی

از کجا پمپ دیافراگمی بخریم؟

اگر قصد دارید خرید اینترنتی مناسب و خوبی داشته باشید، باید از سایتی خرید کنید که معتبر بوده و خدمات پس از فروش هم دارد. فروشگاه اینترنتی پاسکال استور با پشتیبانی از شرکت بازرگانی و مهندسی آراز فخر آذر توانسته تا به حال در این زمینه فعالیت خود را بیش از 13 سال ادامه دهد.

 

این شرکت تامین‌کننده انواع پمپ‌های دیافراگمی است. برای آنکه مطمئن شوید خریدی عالی خواهید داشت، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه، پیش از خرید مشاوره‌ای رایگان داشته باشید. می‌توان از پرداخت آسان، پشتیبانی پس از فروش، ضمانت اصالت کالا و همچنین ارسال سریع، به‌عنوان برخی از خدمات این فروشگاه نام برد.