پارس ناز پورتال

عکس و متن روز سینما 1402 | عکس پروفایل روز ملی سینما ۱۴۰۲

عکس و متن روز سینما 1402 | عکس پروفایل روز ملی سینما ۱۴۰۲

عکس و متن روز سینما ۱۴۰۲

در این مطلب، مجموعه ای از عکس و متن روز سینما 1402 را مرور می کنیم. 21 شهریور ماه مصادف با روز ملی سینما می باشد. سینمای ایران تاریخی حدود 100 ساله داشته و یکی از صنعت های مهم در ایران می باشد. این روز در سال 1379 وارد تقوریم ملی ایران شد. تمام کشورهایی که سینمای مشهوری دارند، این روز را وارد تقویم خود کرده اند. در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

 

عکس تبریک روز سینما 1402

عکس و متن روز سینما 

عکس های روز سینما

عکس پروفایل روز سینما

روز سینما چه روزی است؟

بانى ورود نخستين دوربين فيلم‌بردارى و نمايش فيلم به ایران، در سال 1279 شمسی برابر با 1900 میلادی مظفرالدين‌شاه بوده است و نخستين فيلم‌بردار ايرانى نيز ابراهيم ‌خان عکاس‌باشى محسوب مى‌شود. و در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود.

عکس استوری روز سینما

عکس نوشته روز سینما

روز ملی سینما

در نتیجه، 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد. هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می شود و 21 شهریور ماه به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد. نامگذاری روز سینما در تقویم ایران از رویداد‌هایی است که پیشینه آن شنیدنی و گویای زاویه دید متفاوت مسئولان و هنرمندان است.

 

بیشتر بخوانید: عکس بازیگران در مراسم روز ملی سینما

 

هدف نامگذاری روز سینما

نامگذاری روزی در سال به نام روز سینما نزدیک به سه دهه اختلاف نظر را در گذشته خود به همراه دارد. بعد از اینکه در اولین جشن خانه سینما، در تیرماه ۱۳۷۶، ابوالحسن داوودی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس به ضرورت نامگذاری روزی در تقویم به نام روز سینما تاکید کرد، اولین جرقه‌های تحقق این مهم به صبر چندین ساله هنرمندان پیوند خورد.

عکس تبریک روز سینما

متن روز سینما

تبریک روز سینما

تاکید داوودی بر پاسداشت ورود صنعت سینما به ایران و ارج نهادن به فعالان این حوزه همزمان با برگزاری جشن خانه سینما بود؛ اما پیشنهاد وی سه سال بعد عملیاتی شد و در چهارمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۷۹، ۲۱ شهریور را به نام روز سینما نامگذاری کردند.

 

بیشتر بخوانید: کاریکاتورهای زیبا به مناسبت روز سینما

 

مبدا ورود سینما به ایران

درباره مبداء ورود سینما به ایران که این روز‌ها به عنوان ۱۲۰ سالگی سینما از آن یاد می‌شود باید به دوران سلطنت مضفرالدین شاه اشاره کرد. جایی که میزا ابراهیم خان عکاس باشی که در سفر شاه قاجار به اروپا همراه او بود نخستین دستگاه «سینماتوگراف» که شکل اولیه دوربین فیلمبرداری بود را به ایران آورد.

روز سینما چه روزی است

روز ملی سینما؛ روزی برای ارج نهادن بر هنری فراموش نشدنی

تاریخ روز سینما

میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی (۱۲۹۴-۱۲۵۳ ش) عکاس و نخستین فیلم‌بردار سینمای ایران بود. اودر چهارده سالگی همراه پدرش میرزا احمد صنیع‌السلطنه، عکاس ناصرالدین‌شاه، به اروپا رفت و فن عکاسی و گراورسازی آموخت. مظفرالدین‌شاه در جمادی‌الثانی ۱۳۱۵ قمری/ ۱۸۹۷ م به او لقب عکاس‌باشی داد.

 

بیشتر بخوانید: با پرطرفدارترین فیلم های دیدنی تاریخ سینما آشنا شوید

 

آشنایی مظفرالدین شاه با دستگاه سینماتوگراف

مظفرالدین‌شاه و میرزا ابراهیم خان، در سال ۱۲۷۹ ش (۱۹۰۰ میلادی) در سفر به اروپا با دستگاه «سینماتوگراف» آشنا شدند، و یکی از نخستین وسایلی که به دستور شاه قاجار در این سفر خریداری شد، دو دستگاه دوربین فیلم‌برداری از نوع «گومون» بود، که نخستین بار در این سفر و در مرداد سال ۱۲۷۹ شمسی در مراسم جشن روز عید گل‌ از آن اسفاده شد.

21 شهریور؛ روز سینما

روز سینما چه روزی است؟

متن تبریک روز ملی سینما | عکس نوشته در مورد روز سینما

البته، بسیاری از کارشناسان معتقدند که صرف ورود دستگاه فیلمبرداری به عنوان یک ابزار، نمی‌تواند آغازگر جریان سینما در یک کشور باشد. بر این اساس برای تولد واقعی سینما باید سی سال جلو‌تر از ورود سینما توگراف به ایران آمد. یعن زمانی که «آوانس اوهانیانس» نخستین فیلم ایرانی را که یک کمدی صامت به نام «آبی و رابی» بود تهیه کرده و در سال ۱۳۰۹ در تهران روی پرده برد.

اس ام اس و پیامک تبریک روز سینما - عکس پروفایل

پیام تبریک روز سینما

متن تبریک روز سینما

در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲، تلاش آمریکایی‌ها برای نفوذ در سینمای ایران چشم گیر بود. به طوری که از ۴۰۰ فیلم سینمایی که در دهه ۲۰ در سینما‌های ایران روی پرده رفت، ۳۰۰ فیلم محصول آمریکا بودند. آژانس اطلاعاتی ایالات متحده طرح‌هایی را برای نمایش و تولید فیلم در کشور‌های غیر کمونیست مانند ایران آغاز کرده بود.