پارس ناز پورتال

نکات مهم و کاربردی برای از بین بردن خجالت

نکات مهم و کاربردی برای از بین بردن خجالت

نکات مهم و کاربردی برای از بین بردن خجالت 

حس خجالت در تعداد زیادی از افراد وجود دارد که مانع از ارتباط صحیح آنان با افراد جامعه می شود و در بعضی مواد ممکن هست فرصت هایي را از دست بدهند. اعتماد‌به نفس پایین حاصل نوعی کمرویی اجتماعی هست. مجله و سایت روانشناسی امروز Psychology Today کمرویی و خجالتی‌ بودن را اینجور تعریف می‌ کند احساس بد و ترسی که بعضی از آدمها در برخورد با آدم‌هاي دیگر احساس می‌ کنند.

 

برخلاف درو‌نگرایان که در اوقات تنهایی خود انرژی میگیرند، اغلب آدم‌هاي خجالتی از ته دل می‌ خواهند با دیگران رابطه برقرار کنند، ولی نمی‌ دانند چطور باید اینکار را انجام دهند یا این که نمیتوانند اضطراب ناشی از برخورد اجتماعی را تحمل کنند. در این مطلب با ۶ نکته برای از بین بردن حس خجالت آشنا می‌ شوید.

 

کمرویی اجتماعی

اگر اینجور هست، باید بدانید که تنها نیستید. نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها می‌ گویند خجالتی میباشند و به نظر می‌رسد کمرویی مسئله‌اي جهانی و رو به افزایش هست. تکنولوژی هم در این موج کمرویی نقش بسزایی دارد و هر روز آدم‌هاي بیشتری میتوانند پشت کامپیوتر خود پنهان شوند و از برخورد‌هاي رو در رو دوری کنند.

 

حتی انسان‌هاي خجالتی معمولی هم حالا می‌ توانند بهانه‌اي برای دوری از تعاملات اجتماعی و موقعیت‌هاي جدید داشته باشند؛ تنها چیزی که آن ها برای معاشرت یا دوستی نیاز دارند فشار دادن دکمه‌هاي کامپیوتر هست. فرصت‌هاي رو به کاهش برای ارتباطات رو در رو در زندگی کاری و شخصی، آدم‌هاي خجالتی را در شرایط نا‌مساعد فزاینده‌اي قرار می‌ دهد، چرا که انها در روال عادی زندگی هرروز‌شان مهارت‌هاي اجتماعی را تمرین نمی‌ کنند.

 

حتی گذشته از شهرت فعالیت‌هاي اجتماعی آنلاین و ارتباطات سایبری، کمرو بودن، به طور شگفت‌انگیزی، امری شایع میان آمریکایی‌هاي زیادی بوده و این مسئله در فرهنگ‌هاي دیگر مانند ژاپن و تایوان شایع‌تر نیز بوده هست.پزشک فیلیپ زیمباردو (Philip Zimbardo)، در سال ۱۹۷۵ روانشناس دانشگاه استنفورد مطلب‌اي برای مجله‌ي روانشناسی امروز نوشت

 

به نام «مریضی‌اي اجتماعی به نام خجالت». این مطلب بر پتانسیل سرایت کمرو‌يي تایید میکرد. در این مطلب از ۸۰۰ نفر، ۴۰ درصد گفته بودند که خجالتی میباشند. مسئله‌ي دیدنی‌تر اینجاست که به نظر دیگران، تعداد زیادی از کسانی که خود را خجالتی می‌نامند، اصلا خجالتی به‌نظر نمی‌رسند.

 

آدم‌ هاي خجالتی

تحقیقات جدید درمورد‌ي کمرویی نشان می‌ دهد که بخش زیاد‌ي خجالتی‌بودن آدم‌ها از نظر دیگران پنهان هست. در حقیقت، تنها درصد کمی از آدم‌هاي خجالتی (حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد) آشکارا ناراحتی خود را بروز میدهند ولی تمامی این آدم‌ها از درون زجر میکشند.

 

پزشک برناردو کاردوکی، سرپرست مرکز تحقیقات کمرویی دانشگاه جنوب‌شرقی ایندیانا، میگوید: «رفتار ظاهرا ملایمِ آدم‌هاي خجالتی، درون آشفته و ناراحت‌شان را پنهان می‌ کند. «خجالت» نشان میدهد که انها بی‌نهایت خود‌آگاه میباشند و دائما منفی‌وار خود را مورد قضاوت قرار می‌ دهند و به طور طاقت‌فرسایی میخواهند بدانند

 

دیگران درمورد‌ي آن ها چه فکر میکنند. در حالی‌که دیگران مشغول درود و احوال‌پرسی میباشند، آدم‌هاي خجالتی در حال برنامه‌ریزی برای بازرسی تصور‌ عمومی مردم از خود میباشند. بیشتر آدم‌هاي خجالتی وقت و انرژی بسیار زیادی را صرف پنهان‌کردن کمرویی خود می‌ کنند.»

 

این افراد ممکن هست در محیط‌هاي اجتماعی، راحت و دارای اعتماد‌به‌نفس به‌ نظر بیایند، ولی اغلب مشغول مکالمه‌اي درونی و منفی میباشند و احساس مفید‌ نبودن و ناامنی می‌ کنند و از خود می‌پرسند چطور توسط دیگران دیده یا قضاوت میشوند. چه خجالتی‌بودن پنهان باشد چه آشکار، باعث آسیب به کسانی می‌ شود که آن را تجربه می کنند.

 

خجالتی‌ها دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند، مانند دشواری در ملاقات با آدم‌ها و یافتن دوست‌هاي جدید که می‌ تواند منجر به انزوا، تنهایی و افسردگی شود.آن ها وقتی که آشکارا مضطرب میباشند، کم‌حرفی‌شان ممکن هست باعث شود سایرین فکر کنند که آدم‌هایي مغرور و پر‌افاده‌اي میباشند یا علاقه‌اي به صحبت ندارند.

 

آدم‌هاي خجالتی دائما حواس‌شان به ظاهر و رفتارشان هست و به شدت مراقب حرکات خود میباشند.آدم‌هاي خجالتی بین ترس از نامرئی بودن و دیده‌نشدن یا دیده‌شدن و بی‌ارزش بودن گیر افتاده‌اند.

 

مشکلات خجالتی بودن

در بزرگسالان عوامل زیادی موجب کمرویی اجتماعی می‌ شود. این عوامل شامل فرهنگ (به طور کلی، غربی‌ها کمتر از شرقی‌ها احساس خجالت می‌ کنند)، نوع تربیت، مزاج آدم‌ها، عوامل موروثی و تجارب زندگی میشود. عوامل کمرویی هر چه باشد، بیشتر مشکلات کمرویی قابل نظارت هست و می‌ توان بر انها غلبه کرد.

 

یکی از برترین موضوعات برای شروع، خود‌آگاهی و درک چگونگی کمرویی شما هست. به موقعیت‌هایي فکر کنید که باعث میشوند خجالت بکشید، مانند ملاقات با آدم‌‌هاي جدید و بودن در جمع‌هاي عمومی یا صحبت با شریک بالقوه‌ي زندگی عاشقانه‌تان.خجالتی‌ بودن خود را چطور بروز میدهید؟ درونی و از طریق مواظبت از حرکات خود یا فیزیکی، مانند اضطراب در رفتار و طرز ایستادن‌تان، از یاد بردن کلمات یا کناره‌گیری و دوری‌ گزیدن از دیگران؟

 

اگر نشانه‌هاي درونی و فیزیکی اضطراب را بعنوان قسمتی از کمرو‌ بودن تجربه کرده‌اید، مهارت‌هاي آرامشی مانند «تنفس آگاهانه» یا تنفس‌درمانی میتواند کمک کند علائم را تحت نظارت خود در‌بیاورید. باید کاملا از علائم و نشانه‌هاي اضطراب خلاص شده باشید تا بتوانید رفتار‌هاي جدید و همراه با اعتماد به نفس را شروع کنید.

 

درک کامل خود و چگونگی تاثیرگذاریِ خجالت‌زدگی بر اعتماد‌ به نفس شما، می توانید به شما کمک کند مشکل را ریشه‌یابی کنید. در موقعیت‌هاي اجتماعی چند شیوه وجود دارد که می توانید کمک کند خجالت خود را کنار بگذارید و اعتماد‌ به نفس خود را از نو بسازید:

 

۱. با موقعیت‌هاي کوچک و بدون تهدید شروع کنید

این مورد می‌ تواند شامل فروشگاه‌ها، موزه‌ها یا حتی جایی باشد که به مدت کوتاهی با جمعیت زیادی برخورد داشته باشید.میتوانید برخوردهای اجتماعی را با لبخند‌ زدن و گفتن درود به هر چند نفری که می‌ توانید شروع کنید. از یک نفر ساعت بپرسید، از شخص دیگری تعریف کنید و یا به کسی کمک کنید. راه‌هاي ساده‌اي برای صحبت‌کردن با دیگران پیدا کنید. در معرض موقعیت‌هاي تهدید‌کننده قرار گرفتن میتواند به آهستگی کمک کند بر ترس‌هاي خود غلبه کنید.

 

۲. مهارت‌هاي مکالمه‌اي را تمرین کنید

چند موضوع آماده برای صحبت با آدم‌هایي که می‌بینید، داشته باشید. مانند اتفاقی خبری و یا نظری درمورد‌ي اتفاقات اطراف‌تان. سوال‌هایي با پایانِ باز بپرسید و جواب‌هاي نفر مقابل را دنبال نمایید. حتی میتوانید گذشته از این که در موقعیت قرار بگیرید، بعضی از این موضوعات را با خود تمرین کنید.

 

۳. به یاد داشته باشید که بیشتر مردم آن قدر‌ها هم به شما اهمیت نمیدهند

انسان‌ها خیلی بیشتر از آن چه فکرش را بکنید به ظاهر و صحبت‌هاي خودشان اهمیت می‌ دهند. آن ها خیلی کمتر از چیزی که شما از مهارت‌هاي اجتماعی خود و مسائل وابسته به آن می‌ترسید، به رفتارهای شما دقت می کنند. این حقیقت به‌تنهایی باید بتواند مقداری از حس وحشت، نگرانی و ناراحتی شما را کاهش دهد.

 

۴. کارهای درستی که انجام داده‌اید را هدفمند کنید

بعد از برخوردی اجتماعی به جای این که به اشتباهات و ایرادات خود بچسبید، به کارهای خوبی که در آن موقعیت کرده‌اید و این که چطور بر یک لحظه‌ي خجالت‌آور غلبه کرده‌اید، تمرکز کنید. تمرین چندان، موفقیت‌هاي بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

 

۵. توقعات واقع‌بینانه‌ داشته باشید

تعداد زیادی از آدم‌هاي خجالتی، وقتی بحث موقعیت‌هاي اجتماعی پیش می‌ آید، خود را پایبند معیارهای کمال و بهبودهایی غیرممکن و دست‌نیافتنی می کنند. انها وقتی به چیزی که میخواهند، دست پیدا نمیکنند، خود را به شدت سرزنش می کنند. شما نباید برای این که برخورد موفقی با آدم‌ها داشته باشید، اصطلاحا مجلس گرم‌کن باشید. گذشته از این که عازم موقعیتی اجتماعی باشید، برای خود هدف‌هاي واقع‌بینانه‌اي تعیین کنید.

 

۶. قبول کنید که چندتایی رد درخواست و پذیرفته نشدن کاملا عادی هست

 به گزارش پارس ناز هر‌ چند‌ وقت یکبار، همه ي‌ي آدم‌ها، چه خجالتی باشند یا نه، نوعی از پس زده شدن و پذیرفته نشدن از جانب دیگران را تجربه می کنند. همه ي از شما خوش‌شان نمی‌ آید و این ایرادی ندارد. توقعات خود را از این بابت به درستی نظارت کنید. معمولا پس زدن هیچ ربطی به شخصی که طرد شده ندارد.

 

هدف شما انجام تلاش‌هاي عادی برای ارتباط با جامعه هست و باید بدانید که بعضی‌ها از برخورد‌ها جواب می‌ دهد و بعضی هم نه. باید روی برخورد‌هایي که جواب داده‌اند تمرکز کنید.اگر از اعتماد‌ به نفس ضعیف رنج می‌ برید و یا تجربه‌ي میزانی از کمرویی، شما را از لذت‌بردن با دیگران منع می کند، میتوانید کارهای کوچک و قابل کنترلی انجام دهید تا از دست این شرایط خلاص شوید. هر موقعیت کوچکی منجر به پیشرفت‌هاي افزایشی در اعتماد‌ به نفس شما میگردد.

 

پشت کامپیوترتان پنهان نشوید و برای تلاش نکردن بهانه نیاورید یا از ملاقات با آدم‌هاي جدید دوری نکنید. شما تنها کسی هستید که می توانید خود را از رابطه‌هاي بالقوه‌اي که می‌ تواند برای شما شادی به ارمغان بیاورد و افق‌هاي جدیدی را به روی‌تان بگشاید، محروم کند.با ایجاد ارتباطی دوباره با آدم‌هاي حقیقی، با زندگی عهدی دوباره ببندید و به بقیه اجازه دهید لذتِ بودن با شما را تجربه کنند.