پارس ناز پورتال

افزایش حجم ادرار چه فوایدی برای بدن دارد

افزایش حجم ادرار چه فوایدی برای بدن دارد

افزایش حجم ادرار چه فوایدی برای بدن دارد 

افزایش دادن حجم ادرار می‌تواند منجر به پاکسازی مواد اضای از کلیه گردد و به نوعی تصفیه سازی این اندام را انجام دهد. مردم به ندرت درمورد دفع ادرار فکر میکنند، مگر اینکه هنگام پری مثانه امکان دسترسی به توالت نداشته باشند. اما دفع ادرار نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت انسان ایفا می‌کند. ادرار که در کلیه ها ساخت میشود به حذف سموم و مواد زاید از بدن کمک می‌کند.

 

در حالت ایده آل، بدن شما باید هرروز مقدار مشخصی از ادرار را بر زمینه میزان آب و مایعات دیگری که مصرف میکنید، دفع کند. در شرایط عادی، خروجی ادرار برای یک فرد بزرگسال سالم باید بین 1,000 تا 1,500 میلی لیتر در 24 ساعت باشد.اما گاهی اوقات ممکن هست با حجم کمتری از میزان مناسب خروجی ادرار مواجه باشید.

 

در بعضی موارد، افراد ممکن هست از الیگوری – اصلاح پزشکی برای خروجی ادرار کمتر از 400 میلی لیتر در طول 24 ساعت – رنج ببرند. دلایل بالقوه بسیاری برای کاهش میزان خروجی ادرار وجود دارند که از آن جمله می‌توان به کم آبی بدن، عفونت یا تروما، انسداد دستگاه ادراری، اثر جانبی بعضی داروها، مشکلات کلیوی و رژیم خوراکی فرد اشاره کرد.

 

اگر میزان خروجی ادرار شما کمتر از حد طبیعی باشد، امکان دارد با تورم در پاها، دست ها، مچ پاها یا صورت مواجه شوید. این میتواند نشانه اي از نیاز به اتخاذ اقدام هایي در راستای افزایش خروجی ادرار برای جلوگیری از آثار مخرب روی کلیه ها باشد.در ادامه با بعضی روشها که میتوانند به افزایش خروجی ادرار کمک کنند، اکثر آشنا میشویم.

 

آب بنوشید
کم آبی بدن شایع‌ترین علت کاهش خروجی ادرار محسوب می‌شود. به طور معمول، کم آبی بدن زمانی رخ می‌دهد که فرد به میزان کافی مایعات مصرف نمیکند و یا به واسطه شرایطی مثل اسهال، استفراغ یا موارد دیگر مایعات زیادی از دست می‌دهد. اگر مایعات به میزان کافی جایگزین نشوند، کلیه ها تا حد امکان مایع را حفظ خواهند کرد.

 

در نتیجه، اولین گام برای افرایش خروجی ادرار نوشیدن آب اکثر برای جلوگیري یا درمان کم آبی بدن محسوب می‌شود.به دلیل داشته باشید که مصرف میوه ها و سبزیجات آبدار نیز به میزان دریافت مایع توسط شما می افزایند.دقت داشته باشید که نوشیدن بیش از اندازه آب نیز می‌تواند شرایط کار را برای کلیه ها دشوار سازد. از این رو، در مصرف آب زیاده روی نکنید.

 

دقت: اگر از مریضی کلیه رنج می‌برید پیشنهاد هاي دکتر خود را درمورد اینکه بدن شما به چه میزان آب نیاز دارد، دنبال نمایید.

 

آب لیمو گرم بنوشید
آب لیمو بعنوان یک ادرارآور عمل می‌کند، از این رو به افزایش خروجی ادرار کمک میکند. همین طور، آب لیمو به خلاص شدن از شر نمک اضافی که ممکن هست موجب احتباس مایعات در بدن شود، کمک میکند. افزون بر این، آب لیمو به مبارزه با عفونت هاي دستگاه ادراری و مشکلات اسید اوریک بالا کمک میکند.اسید سیتریک موجود در آب لیمو توانایی بدن برای دفع سموم ناخواسته را افزایش میدهد.

 

آب نصف یک لیمو را در یک لیوان آب گرم بریزید. مقداری عسل به این ترکیب اضافه کنید و آن را با معده خالی مصرف کنید تا برترین نتایج را کسب کنید.جدا از آب لیمو، نوشیدنی هاي دیگری میتوانند بعنوان ادرارآورهای طبیعی برای افزایش خروجی ادرار بهره گیری شوند که از آن جمله می‌توان به چای سبز، آب کرنبری، و آب هندوانه اشاره کرد.

 

از ریشه قاصدک بهره گیری کنید
ریشه قاصدک حاوی ترکیباتی هست که میتوانند ساخت ادرار را افزایش داده و احتباس آب در بدن را کاهش دهند. ماهیت ادرارآور ریشه قاصدک به پاکسازی کلیه ها و کبد نیز کمک می‌کند.دو قاشق چایخوری از ریشه قاصدک خشک شده را در یک فنجان آب ریخته و به مدت پنج دقیقه بجوشانید.چای را از روی حرارت برداشته، یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد.

 

چای را صاف کرده و مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید.دو فنجان چای ریشه قاصدک را دو بار در روز برای چند هفته مصرف کنید.دقت: ریشه قاصدک ممکن هست با بعضی داروها تداخل ایجاد کند، بر همین زمینه، پیش از مصرف با دکتر خود مشورت کنید.

 

از دانه هاي کرفس بهره گیری کنید
دانه کرفس بعنوان یک ادویه در آشپزی و یک داروی گیاهی که دارای ویژگی ادرارآور طبیعی هست، بهره گیری می‌شود. این دانه ها حاوی ترکیبی به نام ان-بوتیلفتالید «NBP» میباشند که اثر ادرارآور دارد و به بدن در از بین بردن مواد زاید کمک می‌کند.
افزون بر افزایش خروجی ادرار، دانه هاي کرفس به کاهش کلسترول و جلوگیري از عفونت هاي دستگاه ادراری کمک می‌کنند و از ویژگی هاي ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بهره می‌برند.

 

دانه هاي کرفس را میتوانید به سس ها، سوپ ها و خورشت ها اضافه کنید، در ترشی هاي بهره گیری کنید، برای عطر و طعم بهتر به نان اضافه کنید، یا از آن ها چای درست کنید.

 

برای تهیه چای دانه کرفس:
دو فنجان آب جوش را به یک قاشق غذاخوری دانه کرفس اضافه کنید.
اجازه دهید به مدت 10 تا 20 دقیقه دم بکشد.
چای را صاف کنید و یک‌بار در روز آن را بنوشید.
دقت: این روش برای بانوان باردار پیشنهاد نمی‌شود.

 

جعفری مصرف کنید
جعفری یک گیاه ادرارآور طبیعی هست که میتواند خروجی ادرار را افزایش دهد. همین طور، جعفری به دفع سموم، باکتریها و میکروب ها از کلیه ها و ارتقا عملکرد این اندام ها کمک می‌کند.یک قاشق غذاخوری جعفری خرد شده تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. یک درپوش روی فنجان گذاشته و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد، سپس چای را صاف کنید. این چای را دو یا سه بار در روز برای چند هفته مصرف کنید.

 

بعنوان یک جایگزین، یک چهارم فنجان آب جعفری را با نصف فنجان آب و مقدار کمی عسل و آب لیمو ترکیب کنید. این نوشیدنی را دو بار در روز برای چند هفته مصرف کنید.
دقت: اگر باردار هستید از مصرف جعفری پرهیز کنید.

 

آب نارگیل بنوشید
آب نارگیل یک ادرارآور طبیعی هست. زمانی که مقدار زیادی آب نارگیل می‌نوشید، بدن قادر هست سموم را از طریق ادرار دفع کند. آب نارگیل به واسطه دفع باکتریها از دستگاه ادراری به پیش گیری از عفونت هاي دستگاه ادراری نیز کمک میکند.
آب نارگیل فواید سلامت دیگری را نیز ارائه میکند.

 

به واسطه محتوای بالای الکترولیت، آب نارگیل بعنوان یک نوشیدنی ورزشی طبیعی عمل می‌کند. همین طور، آب نارگیل به کاهش فشار خون و کاهش وزن نیز کمک میکند.

 

از ابریشم ذرت بهره گیری کنید
ابریشم ذرت یک ادرار طبیعی هست و میتواند به تحریک ساخت ادرار برای دفع مواد زاید و آب از کلیه ها کمک کند. همین طور، ابریشم ذرت به جلوگیری از سنگ کلیه کمک می‌کند و برای مشکلات ادراری دیگر نیز خوب هست. افزون بر این، ابریشم ذرت احتباس آب در بدن را کاهش میدهد و ممکن هست در درمان فشار خون بالا خوب باشد.

 

ابریشم خشک و قهوه اي را از بالای ذرت جدا کنید.
آن را بشویید و اجازه دهید خشک شود.
دو قاشق چایخوری ابریشم ذرت خشک شده را در یک فنجان بریزید.
آب جوش به آن اضافه کنید.

 

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد، سپس چای را صاف کنید.این چای را دو یا سه بار در روز مصرف کنید.

 

سرکه سیب مصرف کنید
سرکه سیب دارای اثر ادرارآور هست و از این رو، به خروج آب جمع شده در بدن کمک می‌کند و موجب می‌شود دفع ادرار اکثر شود. همین طور، از سرکه سیب می‌توان برای کاهش احتباس آب بهره گیری کرد.یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام پالایش نشده را به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید.اندکی عسل اضافه کرده و خوب به هم بزنید.این نوشیدنی را دو بار در روز مصرف کنید.دقت: اگر دارای مثانه بیش فعال هستید از مصرف سرکه سیب پرهیز کنید.

 

از کمپرس داغ درمانی بهره گیری کنید
برای بهبود عملکرد کلیه ها و افزایش خروجی ادرار، شما می‌توانید کمپرس داغ درمانی را مد نظر قرار دهید. کمپرس داغ درمانی بعنوان بخشی از پزشکی سنتی چینی شناخته میشود و به پاکسازی بدن از مواد زاید و سموم کمک میکند.این روش آثار قدرتمندی بر عادی سازی جریان خون به کلیه ها دارد. این شرایط به نوبه خود بهبود عملکرد کلیه ها را موجب میشود و همین طور به درمان مریضی کلیوی کمک می‌کند.

 

یک کمپرس گرم را به مدت 10 دقیقه روی قسمت پایینی شکم قرار دهید. اینکار را سه یا چهار بار در روز تکرار کنید.
به طور کلی، پس از یک تا دو هفته شما شاهد افزایش حجم ادرار و همین طور بهبود اشتها، سطح انرژی و کیفیت خواب خود خواهید بود.دقت: این روش درمان برای بانوان باردار پیشنهاد نمی‌شود.

 

مصرف نمک را محدود کنید
 به گزارش پارس ناز اگر با کاهش خروجی ادرار خود مواجه شده اید، در شرایطی که تغییری در رژیم خوراکی خود نداده اید، ممکن هست به بررسی میزان مصرف نمک نیاز داشته باشید.کلیه ها 95 درصد از سدیم مصرف شده از طریق غذا را متابولیز میکنند و هنگامی که میزان مصرف نمک شما بالا باشد، کلیه ها باید برای دفع نمک اضافی سخت‌تر کار کنند. این شرایط به افت عملکرد کلیه منجر میشود و احتباس آب در بدن و خروجی ادرار کمتر را به همراه دارد.

 

در نتیجه، از مصرف غذا هاي پر نمک مثل سوپ هاي کنسروی، شام هاي منجمد و فست فودها پرهیز کنید. پنیرها و گوشت هاي فرآوری شده نیز از نمک افزوده برخوردار میباشند.