پارس ناز پورتال

التهاب و درد بیضه را این گونه درمان کنید

التهاب و درد بیضه را این گونه درمان کنید

التهاب و درد بیضه را این گونه درمان کنید 

بیضه مردان اندام بسیار حساس و آسیب پذیری هست،این عضو کار اصلی را در ساخت مثل مردان انجام می دهد و ممکن هست بعضی اوقات با مشکلاتی مواجه گردد.بروز تورم در بیضه و درد بیضه ها ممکن هست چند علت داشته باشد، از عفونت‌هاي ویروسی یا باکتریایی گرفته تا تروما. علت آن مهم هست زیرا درمان این مشکل بسته

 

به علت آن متفاوت هست. درد بیضه معمولا در قالب پیچش بیضه‌ي ناشی از تروما، التهاب بیضه ناشی از عفونت ویروسی اوریون، یا عفونت‌هاي باکتریایی در اپیدیدیم یا اپیدیمیت– ارکیت رخ می دهد. احتمالا درد و ورم ناشی از سرطان نیست، چرا که سرطان بیضه معمولا بدون درد هست. هنگامی که درد رخ می دهد، کارهایی وجود دارند که میتوانید برای درمان دردتان انجام بدهید.

 

درد بیضه

روشهای درمان خانگی درد بیضه شماره ۱: پیدا کردن تسکین سریع

۱. داروهای مسکنی راکه بدون نسخه‌ي دکتر به فروش می رسند، مصرف کنید.

 

داروهای ضد دردی که بدون نسخه‌ي دکتر به فروش میرسند مثل ایبوپروفن، پاراسِتامول، یا آسپرین می توانند درد و تورم را از بین ببرند. همه ي‌ي این داروها با مهار ساخت مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین‌ها، که باعث التهاب می شوند، تاثیرشان را میگذارند. دوز پیشنهاد شده برای هر یک از این داروها به شرح زیر هست:

 

– ایبوپروفن «یا داروهای عمومی [ژنریک] نمونه»، قرص ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرمی، همراه غذا یا فقط بعد از غذا، تا سه بار در روز

 

آسپرین، قرص ۳۰۰ میلی‌گرمی تا چهار بار در روز

 

– پاراستامول، قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی تا سه بار در روز

 

– این داروها را با هم ترکیب نکنید. مصرف بیش از حد انها ممکن هست به عوارض جانبی جدی منجر شود.

 

۲. به پشت دراز بکشید.

تا زمانی که کمک‌هاي پزشکی حرفه‌اي شما برسد، به پشت دراز کشیدن و حمایت از بیضه‌ها به هر روشی که به شما احساس راحتی میدهد به از بین بردن فشارهای فیزیکی و ناراحتی کمک می کند.

 

– شما همین طور می توانید پشتیبانی از ناحیه‌ي بیضه را با بهره گیری از بیضه‌بند بالا ببرید. اینکار میتواند با حفاظت از منطقه در برابر اصطکاک ناشی از تماس بین پاهای‌تان، جنبش دردناک در کیسه‌ي بیضه، و تماس خارجی که میتواند به تحریک منجر شود، در تسکین درد بیضه موثر باشد.

 

۳. یک کیسه یخ روی این منطقه بگذارید.

در صورتی که به طور ناگهانی تورم و درد در این منطقه شروع شد، به آرامی یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات منجمد روی بیضه‌هاي‌تان بگذارید، اینکار به تسکین درد و تورم کمک میکند.

 

– بهره گیری از یک کیسه یخ اقدام مهمی هست چرا که اگر تورم در اثر یک مشکل جدی بروز کرده باشد، یخ می تواند مدت زمانی راکه بیضه می تواند بدون منبع خون زنده بماند، افزایش بدهد.

 

– گذشته از آن‌که کیسه‌ي یخ یا بسته‌ي سبزیجات را روی منطقه بگذارید، آن را در یک پارچه‌ي خشک بپیچید تا از سرمازدگی ممانعت کنید.

 

۴. استراحت کنید و از فعالیت‌هاي شدید جسمی پرهیز کنید.

زمان بگذارید تا با اجتناب از فعالیت‌هاي فیزیکی که میتوانند درد و تورم را تشدید کنند، بیضه‌ها به طور طبیعی بهبود بیابند. از بلند کردن اجسام سنگین، دویدن و دیگر تمرینات ورزشی سنگین پرهیز کنید.

 

– اگر استراحت کامل برای‌تان مقدور نیست، پس لباس زیری بپوشید که از بیضه‌ها محافظت کنند. بستن بیضه‌ها نیز می تواند خوب باشد.

 

روشهای درمان خانگی درد بیضه شماره ۲: به دنبال علائم باشید.

۱. عوامل خطر را تشخیص بدهید.

چند عامل خطر شایع هم برای عفونت‌هاي باکتریایی و هم برای عفونت‌هاي ویروسی وجود دارد که باعث درد بیضه می شود. این عوامل خطر عبارتند از:

 

– فعالیت جنسی

– فعالیت شدید بدنی، مثل دوچرخه‌سواری یا موتورسواری مکرر

– نشستن طولانی مدت، مثل سفر کردن یا رانندگی کامیون به صورت مکرر

– سابقه‌ي پروستات یا عفونت مجاری ادراری

– بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات یا عمل جراحی پروستات، که در مردان مسن شایع هست.

– نقص‌هاي آناتومیک مثل مئاتوس پیشابراه خلفی، که در پسران نابالغ رخ میدهد.

 

۲. تروما را بررسی کنید.

درد بیضه‌ي ناشی از تروما، که پیچش بیضه نام دارد، شامل درد بیضه‌ها و اپیدیدیم میشود. اپیدیم مجرایی هست که در قسمت زیرین بیضه قرار دارد. برای ارزیابی آن، معاینه‌ي فیزیکی دقیق لازم هست. اگر هر گونه ترومای بیضه را تجربه کرده باشید، به خصوص تورشن بیضه ناشی از پیچش بیضه‌ها، حتما از متخصص بخواهید که آن را بررسی کند زیرا این مشکل برای بیضه‌ها بسیار خطرناک هست.

 

– دکتر شما ممکن هست رفلاکس پوست بیضه‌اي «Reflax Cremasteric» را در شما بررسی میکند، که در موارد بروز تروما وجود ندارد. این بررسی با بهره گیری از یک چکش مخصوص سنجش رفلاکس در منطقه‌ي داخلی کشاله‌ي ران انجام می شود، که در بیضه‌هاي سالم باعث می شود تا بیضه‌ها در کیسه‌ي بیضه‌اي در جای خود قرار بگیرند.

 

– تورشن بیضه معمولا خود را همراه با یک درد ناگهانی نشان می دهد.

 

۳. درد ناشی از عفونت را تشخیص بدهید.

سن، نقش یک عامل مهم را در تعیین عفونت ایفا می کند. علل عفونی درد بیضه عبارتند از: عفونت‌هاي باکتریایی بیضه و اپیدیدیم. این عفونت به دلیل باکتری‌هایي هست که از طریق رکتوم راه خود را به سمت بالا باز می کنند، و معمولا در مردان مسن‌تر از ۳۵ سال و جوان‌تر از ۱۴ سال رخ میدهد. برای مردان جوان بین ۱۵ تا ۳۵،

 

شایع‌ترین علت برای عفونت بیضه‌ها، باکتری منتقله از طریق ارتباط‌ي جنسی هست، مثل مریضی‌هاي عفونی کلامیدیا و سوزاک. وقتی این ناحیه در هنگام معاینه لمس شود، درد خواهید داشت. دکتر‌تان ممکن هست چک کند که آیا بالا بردن بیضه دردتان را افزایش میدهد، چیزی که بعنوان نشانه‌ي پرن «Prehn» شناخته شده‌هست.

 

– درمان عفونت به تسکین درد و مبارزه با بدتر شدن عفونت و گندخونی احتمالی کمک خواهد کرد.

 

– رفلاکس پوست بیضه همچنان همراه با درد ناشی از عفونت رخ خواهد داد.

 

۴. احتمال وجود ورم بیضه را بررسی کنید.

ورم بیضه «اورکیت» به علت عفونت ویروسی هست، که به طور ناگهانی باعث درد و تورم در بیضه می شود. در زمان بروز اورکیت درد حاد و تورم بیضه رخ می دهد. اورکیت با دقت به اورکیت اوریونی رخ میدهد، نوعی عفونت ویروسی که رخ دادن آن شیوع بیش‌تری دارد اگر که واکسن MMR در اوایل دوران کودکی، یعنی در حدود ۱۱ ماهگی تزریق نشده باشد.

 

حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کودکان مبتلا به اورکیت اوریونی خواهند شد. این مریضی معمولا یک هفته پس از شروع التهاب غدد بناگوشی «که تورم غدد بناگوشی در زیر فک هست» آغاز میشود.

 

– هیچ درمانی برای اورکیت اوریونی ویروسی وجود ندارد و ممکن هست باعث ناباروری فرد شود. تنها راه ممکن این هست که فرد مورد مراقبت و مواظبت حمایت‌گرانه قرار بگیرد، مثلا با بهره گیری از داروهای مسکن و کیسه‌ي یخ.

 

۵. احتمال وجود عفونت‌هاي منتقله از طریق ارتباط‌ي جنسی «STI ها» را بررسی کنید.

برای امراض مقاربتی جنسی، علائم به احتمال چندان درد در بیضه‌ها خواهد بود که ممکن هست با سوزش در هنگام ادرار همراه باشد. شروع علائم به مرور هست و ممکن هست چند هفته طول بکشد تا بروز کنند. درد بیضه همین طور ممکن هست با تهوع و استفراغ و همین طور درد شکم همراه باشد. شما رفلکس پوست‌ بیضه‌اي عادی خواهید داشت.

 

– سونوگرافی گشاد شدن عروق، توده‌هاي عفونت، یا تشکیل دمل را نشان میدهد.

– شما همین طور ممکن هست از علائم دیگری، مثل وجود چرک یا خون در ادرار رنج ببرید.

 

۶. به دنبال نشانه‌هایي از اپیدیمیت- اورکیت باشید.

درد ناشی از این عفونت باکتریایی به سرعت «حدودا در طول یک روز» توسعه می‌یابد. اپیدیدیم و بیضه‌ها‌ي‌تان به سرعت متورم و بزرگ، قرمز و حساس خواهند شد. این عفونت همین طور باعث بروز درد شدیدی خواهد شد.

 

– شما همین طور ممکن هست به یک عفونت متفاوتی، مثل عفونت دستگاه ادراری یا عفونت مجرای ادرار مبتلا شده باشید.

 

۷. تست‌هاي آزمایشگاهی لازم را انجام بدهید.

تست‌هاي آزمایشگاهی برای تشخیص عفونت خوب میباشند. دکتر شما ممکن هست ادرار شما را برای احتمال وجود باکتری‌هایي، مثل E coli آزمایش کند. اگر شما مرد جوانی هستید که فعالیت جنسی زیادی دارد، دکتر‌تان ممکن هست واکنش زنجیره‌اي پلیمراز «M-PCR» را روی ادرارتان تجویز کند که نشان می دهد به کلامیدیا مبتلا هستید یا سوزاک.

 

– به طور معمول سونوگرافی به منظور بررسی احتمال وجود مشکلات پیچیده‌تر، برای همۀ‌ي درد‌ها و تورم‌هاي کیسه‌ي بیضه انجام می شود.

 

روشهای درمان خانگی درد بیضه شماره ۳: درمان درد برای همه ي وقت

۱. با عفونت‌هاي باکتریایی مقابله کنید.

مردان در هر سنی ممکن هست از عفونت‌هایي رنج ببرند که باعث درد بیضه‌ها میشود. این عفونت‌ها ممکن هست توسط باکتری اشریشیا کلی «E.Coli» یا سایر باکتری‌ها ایجاد شوند. برای مردان مسن‌تر، بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات می تواند نقش مهمی را در توسعه‌ي این عفونت‌ها بازی کند. این باکتری‌ها زمانی تجمع می‌یابند

 

که بزرگ شدن پروستات مانع از این میشود که مثانه به درستی تخلیه شود. به همین علت، باکتری E.coli یا دیگر باکتری‌هاي دستگاه گوارش میتوانند انباشته شوند و باعث بروز عفونت شوند.

 

– درمان پزشکی برای این مشکل شامل کوتریموکسازول یا یک آنتی‌بیوتیک کینولون هست. دوره‌ي درمان حدودا ۱۰ روز هست، مگر این‌که پروستات هم درگیر شده باشد، که در این صورت درمان ممکن هست بیش‌تر طول بکشد.

 

– اغلب، نشانه‌ي Prehn علائم را تسکین خواهد داد. کیسه‌هاي یخ نیز خوب میباشند.

 

– شما میتوانید درد را با تیلنول، موترین، یا حتی داروهای ضد درد قوی‌تر برای چند روز اول را کاهش دهید.

 

۲. عفونت‌هاي مقاربتی را درمان کنید.

داروی مریضی‌هاي منتقله از طریق ارتباط‌ي جنسی آنتی‌بیوتیک هست. دکتر شما ممکن هست برای‌تان سفتریاکسون و به دنبال آن یک دوره زیتهرومکس یا داکسی‌سایکلین تجویز کند. بهبود درد باید طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آغاز شود. کیسه‌ي یخ و همین طور بالا بردن بیضه می تواند کمی درد را تسکین بدهد

 

تا زمانی که منتظر هستید که آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیر خودشان را بگذارند. شما همین طور میتوانید داروهای ضد دردی راکه بدون نسخه‌ي دکتر به فروش می رسند، به ویژه در طول چند روز اول مصرف کنید.

 

۳. با ترومای بیضه مقابله کنید.

تروما‌ي بیضه در اثر بیضه‌ي پیچ خورده‌اي که به اندازه‌ي کافی خون دریافت نمیکند ایجاد میشود. این مشکل به طور معمول پس از تعداد زیادی از انواع گوناگون تروما، مثل سر خوردن از روی دوچرخه و ضربه خوردن به کشاله‌ي ران رخ میدهد. ترومای شدید بیضه ممکن هست طناب منوی «طناب اسپرماتیک» را پیچ بدهد و در این صورت حتما عمل جراحی روی بیضه باید انجام شود. این اختلال سالانه از هر ۱۰۰۰۰۰ مردِ کم‌تر از ۱۸ سال، ۳.۸٪ مرد را را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

–  به گزارش پارس ناز تشخیص زود هنگام تورشن بیضه و عدم وجود رفلاکس پوست بیضه کافی هست برای این‌که لزوم انجام عمل جراحی اعلام شود. این می تواند به جلوگیري از ارکیکتومی «که عمل جراحی برای تخلیه‌ي بیضه هست» کمک کند.

 

– حتی ترومایی که شدید نیست هم ممکن هست باعث بروز تورم، حساسیت و درد، تب بالا، و نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن شود.

 

– فرصت میان صدمه مشاهده تا عمل جراحی حدودا چهار تا هشت ساعت هست. به این ترتیب جلوی آسیب مشاهده بیش از حد طناب اسپرماتیک گرفته میشود چرا که برای پیشگیري از تخلیه‌ي بیضه باید به سرعت پیچش آن باز شود. با وجود عجله‌اي که برای رسیدگی به این مشکل وجود دارد، نرخ ارکیکتومی به طور میانگین ۴۲٪ هست. تاخیر در تشخیص ممکن هست به ارکیکتومی و احتمالا ناباروری منجر شود.