پارس ناز پورتال

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

 

در اینبخش حقایق جالبی درباره مغز انسان و عملکرد آنرا مرور می کنیم. از بلوغ واقعی ذهنی و مغزی گرفته تا تفاوت مغز راننده تاکسی ها و افراد معمولی، بدن انسان و خصوصا مغز بسیار پیچیده اسـت و هنوز هم بی شمار کشف نشده ها درباره انسان وجوددارد کـه با گذر زمان و پیشرفت روز افزون علم، این معماها یکی پس از دیگری حل می شوند. در ادامه این حقایق جالب را مرور می کنیم.

 

شـما هرروز و هر شب از مغز خود استفاده میکنید اما تا چـه اندازه در مورد سیستم مغز و نحوه عملکرد آن آگاهی دارید؟ قرن‌ هاست کـه دانشمندان بـه‌ دنبال بررسی و انجام آزمایشات گوناگون روی مغز انسان هستند تا بتوانند رازهایی زیادی در مورد آنرا کشف کنند. تا بـه امروز نیز مسایل جذاب و شگفتی‌هاي زیادی در مورد یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن انسان را کشف کرده‌اند.

 

مغز انسان تا قبل از سن 25 سالگی به بلوغ و تکامل کامل نمی‌رسد

 

بهمین خاطر اسـت کـه در دهۀ 20 زندگی نمی توان تعداد زیادی از کارها را انجام داد. بـه گزارش مرکز دکتری دانشگاه روچستر، مغز انسان نمی تواند تا قبل از سن 25 سالگی بـه بلوغ کامل برسد. تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند کـه افراد در دهۀ 20 زندگی خود فقط از بخش از مغز خود موسوم بـه آمیگدال استفاده میکنند. بخشی کـه مدیریت احساسات انسان رابه عهده دارد.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

در مقابل، پس از سن ۲۵ سالگی مـا از قشر پیش‌پیشانی استفاده میکنیم کـه مسئولیت تصمیمات عقلانی و قضاوت‌ها رابه عهده دارد. دانشمندان معتقد هستند کـه مهمترین ارتباطات بین این دو بخش مغز تا نیمه دهه ۲۰ زندگی انسان بـه تکامل نمیرسد.

 

دانشمندان تصور می‌کنند که حجم مغز انسان در طول زمان کم می‌شود

 

دانشمندان مطمئن نیستند کـه بـه چـه علت مغز انسان با گذر زمان کوچک میشود. جان هاکز، مردم شناس دانشگاه ویسکانسین در گفتگو با مجله دیسکاور گفته، مغز انسان در طول ۲۰ هزار سال گذشته بـه اندازه ۱۵۰ سانتی‌متر مکعب کاهش اندازه داشته اسـت کـه معادل یک توپ تنیس اسـت.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

دانشمندان هنوز نمیتوانند در مورد علت دقیق و چرایی این مساله اظهار نظر کنند. اما برخی محققان معتقدند کـه بدن انسان و سیستم عصبی او دایم در حال کوچک شدن اسـت و مغز نیز برای ایجاد تناسب با بقیه بدن از حجم خود می‌کاهد. برخی دیگر نیز بر این باور هستند کـه عادات و سبک‌زندگی انسان‌ها دراین امر دخیل اسـت.

 

بیشتر حجم مغز انسان را آب تشکیل داده و کمبود آب در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند

 

کمبود آب در مغز انسان در عملکرد قوه تمرکز انسان اختلال ایجاد می کند. از دیگر دلایل قانع کننده برای نوشیدن آب زیاد در طول روز، عملکرد ضعیف مغز در نتیجه کم آبی اسـت.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

در واقع باید بدانید کـه ۷۵ درصد از حجم مغز انسان را آب تشکیل داده اسـت کـه این میزان معادل ۲ درصد آب کل بدن اسـت. مغز حدود یک کیلو و ۴۰۰ گرم وزن دارد. اگر مغز فقط ۲ درصد از آب خودرا از دست بدهد عملکرد شناختی، حافظه و قدرت تمرکز انسان دستخوش تغییرات منفی خواهد شد.

 

مغز نمی‌تواند درد را احساس کند

 

جالب اسـت بدانید برای عمل مغز لازم نیست آنرا بیهوش کنند زیرا اصلا درد را متوجه نمی شود. گیرنده‌هاي عصبی درد در مغز انسان وجود ندارد. یعنی مغز هیچوقت درد نمی کشد و اصلا درد را نمی‌فهمد. این در حالیست کـه دیگر اعضای بدن بـه واسطه مغز میتوانند متوجه درد بشوند.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

بـه گزارش دانشمندان دانشگاه استنفورد، جراحان مغز و اعصاب برای انجام عمل‌هاي خود هیچ‌گونه ماده بیهوشی برای مغز استفاده نمیکنند و بیمار میتوان در تمام مدت جراحی هوشیار باشد. البته گفتنی اسـت کـه در جمجمه، همانند دیگر اعضای بدن انسان گیرنده درد وجوددارد. لایه دربرگیرنده مغز هم درد را می‌فهمد بهمین خاطر اسـت کـه کـه وقتی ضربه‌اي بـه سر می خورد، انسان درد را احساس میکند.

 

رژیم غذایی سخت سبب می‌شود تا مغز خودش را بخورد

 

گرسنگی شدید ناشی از رژیم غذایی نادرست شرایطی موسوم بـه «خودخواری» ایجاد می کند. دانشمندان کشف کرده‌اند افرادی کـه بـه اندازه کافی غذا نمیخورند و گرسنگی شدید می کشند ممکن اسـت بـه نوعی بیماری موسوم بـه «خودخواری یا اتوفاژی ناشی از گرسنگی» در مغز مبتلا شوند. بـه این صورت کـه سلول‌هاي مغز وقتی انرژی کافی از غذا دریافت نمیکنند برای تامین اسیدهای چرب موردنیاز، خودرا میخورند.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

وقتی این اتفاق روی می دهد، مغز شروع بـه لرزیدن کرده و سیگنال‌هاي افزایش اشتها و تمایل شدید برای صرف غذا را مخابره می کند. البته باید بدانید کـه مقدار اندکی از خودخواری یا اتوفاژی برای التیام عملکرد مغز بسیار مهم و حتی ضروری اسـت. اما ادامه این فرایند برای مدت طولانی عواقب ناخوشایندی برای مغز بـه‌ دنبال خواهد داشت.

 

بخشی از مغز که مسئول حافظه است در راننده‌ های تاکسی بزرگتر از بقیه افراد است

 

راننده تاکسی‌ها سیستم مغزی متفاوت از بقیه انسان‌ها دارند. محققان دانشگاه کالج لندن در جدید ترین بررسی‌هاي خود بـه این نتیجه رسیده‌اند کـه حافظه و دانش راننده‌هاي تاکسی رابا هیچ اپلیکیشنی نمیتوان جای گزین کرد. آنها با اسکن کردن مغز افراد معمولی و مقایسه آن با اسکن مغز راننده‌هاي تاکسی در شهر لندن بـه این نتیجه دست یافتند کـه:

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

این راننده‌ها هیپوکمپ بزرگ‌تری دارند. هیپوکمپوس مرکز یادگیری و حافظه در مغز اسـت. دلیلش هم این اسـت کـه آنها دایم در حال یادگیری مسیرهای مختلف در خیابان‌ها و کوچه‌هاي پیچ‌درپیچ هستند و این امر در رشد اینبخش از مغزشان اثر می گذارد.

 

بخشی از مغز که امکان دیدن را برای انسان فراهم می‌کند اصلا به چشم‌ها نزدیک نیست

 

جالب اسـت بدانید کـه لوب پس‌سری مرکز پردازش اطلاعات دیداری در مغز انسان و دیگر پستانداران اسـت. این لوب عقب‌ترین بخش نیم‌کره مغز اسـت.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

یعنی بخشی کـه مسئول دیدن اسـت در دورترین بخش مغز نسبت بـه چشم واقع شده اسـت. بهمین خاطر اسـت کـه درصورت وارد شدن ضربه محکم بـه پس سر انسان میتوان در بینایی او اختلال ایجاد کند.

 

برخلاف باور عموم انسان قادر است از بیشتر بخش‌ های مغز خود استفاده کند

 

از همه ی بخش مغز خود استفاده کنید زیرا این توانایی را دارید. یک باور نادرست در بین مردم عمومیت یافته کـه میگوید انسان فقط از ۱۰ درصد مغز خود میتواند استفاده کند. اما بـه گزارش دانشمندان اصلا این طور نیست.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

بر اساس نتیجه تحقیقاتی کـه در نشریه اختصاصی عصب‌شناسی منتشر شده، این باور عمومی بطور کامل تکذیب و بیان شده کـه انسان قادر اسـت از همه ی توان مغز خود استفاده کند. حتی وقتی فرد خوابیده نیز مغز او در حال کار و فعالیت اسـت.

 

وقتی نوازنده‌ های موسیقی به طور همزمان ساز می‌نوازند امواج مغزشان همگام با هم حرکت می‌کند

 

هنگام نواختن ساز بـه صورت گروهی مغز نوازنده‌ها باهم هماهنگ کار می کند. نواختن گروهی ساز در مغز انسان تاثیر اندازه‌اي دارد. دانشمندان در موسسه Max Planck در برلین بـه‌ دنبال تحقیقات خود بـه این نتیجه رسیده‌اند کـه امواج مغزی نوازنده‌هاي گروه‌هاي موسیقی در زمان نواختن ساز باهم هماهنگ می شوند.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

حتی وقتی نوازنده‌ها بخش‌هاي مختلفی از موزیک را می نوازند نیز این هماهنگی ادامه دارد. این نشان می دهد کـه مغز انسان در درک و پیش‌بینی محیط اطراف بسیار بهتر از انچه تصور می کنیم توانایی دارد.

 

برخی از افراد نابینا می‌توانند از طریق گوش‌ هایشان ببینند

 

بر اساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه مونترال کانادا، مغز انسان می تواند بـه روش‌هاي بسیار جالبی تغییر کاربری دهد. یعنی چـه؟ هنگامیکه دانشمندان مشغول تحقیق در مورد عملکرد مغز افرادی بودند کـه بـه صورت مادرزادی نابینا بـه دنیا آمده‌ بودند، متوجه شدند:

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

آن بخش از مغز کـه مسئول بینایی اسـت، می تواند تغییر کاربری داده و بـه پردازش اطلاعات شنیداری بپردازد. بـه این معنی کـه افراد نابینا می توانند صداها را در بخشی از مغز کـه افراد اطلاعات بصری را دریافت می کنند، «مشاهده کنند».

 

فعالیت مغز هر فردی همانند اثر انگشت او منحصر به فرد است

مغز هر انسان متفاوت از بقیه اسـت و نمونه آنرا در جهان نمیتوان یافت. با استفاده از اسکنی موسوم بـه fMRI، دانشمندان می توانند با نگاه کردن بـه مغزشان افراد مختلف را از هم تشخیص دهند.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

با آزمایش فعالیت مغز بیش از یکصد نفر، محققان کشف کردند کـه فعالیت مغز هر فرد همانند اثر انگشت او منحصر بـه فرد اسـت. در آینده، از این اطلاعات می توان برای درمان عصب‌شناسی مخصوص هر فرد بهره گرفت.

 


 

و در ادامه ترفندهای جالب روانشناسی که باعث می شود افکار دیگران را بخوانید

 

شاید شـما نیز بارها با خود فکر کرده‌اید کـه اگر می توانستید ذهن و فکر افراد را بخوانید چـه اتفاقی رخ می داد. عده اي از افراد از فراست و تیزهوشی خود برای اینکار استفاده می کنند. اما اگر شـما از چنی قابلیتی برخوردار نیستید راه هاي دیگری نیز برای خواندن ذهن دیگران وجوددارد. روانشناسان بر این باورند کـه بیش از ۵۵ درصد اطلاعات را در هنگام تعامل با دیگران می توان بدون استفاده از ارتباط کلامی بدست آورد.

 

بستن چشم ها

اگر شخصی در حال صحبت کردن با شماست و چشمهایش را می بندد باید بدانید کـه او قصد دارد خودرا از دنیای بیرون پنهان کند. البته باید بدانید کـه این حرکت بدین معنان نیست کـه او از شـما می‌ترسد.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

اما دلیل او برای بستن چشمهایش این اسـت کـه از شـما خسته شده و میـــخواهد از دستتان خلاص شود و با بستن چشم ها در واقع دیگر شـما را در برابر خود نخواهد داشت.

 

قرار دادن دست روی دهان

این یکی از عاداتی اسـت کـه مـا رابه یاد دوران کودکی می اندازد. یادتان هست کـه در کودکی زمانی کـه می‌خواستید چیزی رابه زبان نیاورید دستتان را روی دهانتان می گذاشتید؟

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

این روش در بزرگسالی نیز رخ می دهد. قرار دادن چند انگشت، تمام دست و یا مشت روی دهان بشما کمک خواهد کرد کـه کلماتی کـه نمیخواهید رابه زبان نیاورید. طبق معمولً شخص سعی می کند اینکار رابه شیوه اي انجام دهد کـه شبیه یک سرفه کردن معمولی بـه نظر برسد و با سرفه آنرا پنهان می کند.

 

گاز زدن دسته عینک

اگر دیدید طرف مقابلتان در حال جویدن و گاز گرفتن دسته عینک خود اسـت سعی کنید از او حمایت کرده و وی را سرحال بیاورید. بی شک او نگران چیزی اسـت بدون این‌کـه خود نیز ازآن آگاهی داشته باشد.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

انها سعی می کنند خودرا درست مانند زمانی کـه از پستان مادرشان شیر میخوردند در امان ببینند. در بزرگسالی چنین حسی با جویدن مداد یا خودکار، کشیدن سیگار یا حتی آدامس جویدن بدست خواهد آمد.

 

جلو کشیدن صورت و به نمایش گذاشتن کامل آن

طبق معمولً این ژست برای جلب کردن نظر جنس مخالف استفاده می شود. وقتی کـه دست هایمان را زیر چانه می‌گذاریم، صورت خودرا طوری نشان می‌دهیم کـه انگار می‌خواهیم بگوییم:

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

«مـن این جا هستم، بـه هر اندازه کـه میخواهی می‌توانی از دیدن مـن لذت ببری». این راهکار بـه خصوص برای مردان بسیار موثر و مفید اسـت و طرف مقابل رابه خود جلب خواهد کرد.

 

خاراندن چانه

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

اینکار را افراد در هنگامیکه میخواهند تصمیمی بگیرند انجام می‌دهند. ممکن اسـت دراین حالت، هر جایی را نگاه کنند، بالا، پایین و یا حتی اطراف. انها حتی نمیدانند بـه چـه چیزی نگاه می کنند زیرا در افکار عمیق خود بـه سر می‌برند.

 

حلقه کردن دست ها روی سینه

این یکی از معمول ترین و پراستفاده ترین ژست هاي بدن اسـت. جای تعجب ندارد کـه تعداد زیادی از افراد در چنین حالتی احساس اسانی و آرامش خواهند کرد زیرا این حالت بـه انها کمک می کند کـه از ارتباط با دیگران معاف باشند.

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

طبق معمولً این حالت را زمانی می‌گیریم کـه از چیزی خوشمان نمی‌آید. چنین حالتی نشان می دهد کـه شخص از موضوعی خوشش نیامده و احساس خوبی در مورد آن ندارد.

 

عوض کردن حالت ظاهری

وقتی کـه زنی می‌خواهد نظر مردی رابه خود جلب کند تلاش می کند کـه خودرا در بهترین حالت ممکن بـه او نشان دهد. او کمر خودرا صاف کرده و سینه خودرا جلو می دهد. پاهایش رابه هم چسبانده و یا روی هم می اندازد. دستها را روی هم گذاشته و پایین می اندازد. تمامی این حرکات نشان دهنده این اسـت کـه او طرف مقابل را دوست دارد و می‌خواهد نظر وی را بخود جلب کند.

 

خم شدن به جلو

حقایقی درباره مغز انسان | مغز راننده تاکسی ها فرق دارد

وقتی کـه شخصی از شـما خوشش می‌آید و میـــخواهد ارتباط بی کلام بهتری با شـما برقرار کند طبق معمولً بـه سمت جلو خم می شود. دراین حالت پاها طبق معمولً بدون حرکت باقی می‌مانند اما بدن بـه سمت جلو خم می شود.