پارس ناز پورتال

دلیل عدم سفید شدن دندان ها با وجود مسواک زدن

دلیل عدم سفید شدن دندان ها با وجود مسواک زدن

دلیل عدم سفید شدن دندان ها با وجود مسواک زدن 

برخی افراد با این‌کـه دائما مسواک می‌زنند اما دندانهای آنان رنگ سفید و درخشان ندارد و کدر اسـت. دلیل این امر رابا هم بررسی میکنیم. خیلی از مهره داران در داخل دهانشان ساختارهایی با رنگ سفید وجوددارد کـه آنها را دندان می نامند.دندان ها کار تکه تکه کردن و جویدن را بر عهده دارند و جنس ساختشان از استخوان نیست.

 

دو بار مسواک زدن در هر شبانه روز برای هر فردی لازم اسـت اما چرا با این‌کـه مسواک می‌زنیم دندان هایمان رنگ سفیدی بـه خودشان نمی گیرند؟

 

چای‌ سیاه یا قهوه‌اي طبق معمول رنگ دندان‌ها را زرد یا خاکستری میکنند اما چای‌هاي سبز و کم ‌رنگ‌تر نیز این تأثیر را دارند. برای پیشگیري از این مشکل، ۳۰ دقیقه بعد از خوردن هر ماده غذایی کـه امکان آسیب زدن را دارد، دندان‌ها را مسواک بزنید.آیا تا بحال احساس کرده ‌اید صرف ‌نظر از این‌کـه چند بار مسواک می ‌زنید، همان‌ گونه دندان هایتان سفید نیستند؟

 

اگر چـه می ‌دانید قهوه، نوشابه، انواع توت ‌ها، سس سویا، سرکه بالزامیک رنگ دندان‌ هایتان را تغییر می دهند اما ‌آن‌ ها تنها مقصران دراین زمینه نیستند. در ادامه این مطلب رابه نقل از آشپزباشی بخوانید.

 

۹ عامل آب زیرکاه راکه رنگ دندان‌ هایتان را تغییر میدهند :
لیموناد
 بـه گزارش پارس ناز در حالی‌کـه این نوشیدنی دریک روز گرم حسابی می چسبد اما ترکیب اسید و شکر موجود در آن میتواند حسابی برای لبخندتان بد باشد. خاصیت اسیدی لیموناد باعث ساییده شدن یا از بین رفتن مینای دندان میشود. هنگامیکه مینای دندان ساییده شود یا بطور کلی از بین برود، دندان‌تان بـه لایه‌ زیرین خود بنام عاج دندان می رسد کـه این لایه بسیار زردرنگ اسـت.

 

نوشیدنی‌‌هاي ورزشی
هرچند نوشیدنی گاتوراد آبی، رنگ بسیار رقیق‌تری نسبت بـه قهوه و چای دارد، اما نوشیدن‌ آن میتواند دندان ‌هایتان را کدر کند. سطح بالای قند دراین نوشیدنی باعث رشد انواع باکتری ‌ها می شود، بهمین علت نه تنها باعث لک شدن دندان‌هایتان می شود بلکه بدلیل حجم قنداش باعث بروز پوسیدگی نیز میگردد.

 

نوشیدنی و اسموتی‌هاي سبز
اسموتی و نوشیدنی‌هاي سبز هرچند برای بدنتان مفید هستند اما بستگی دارد از چـه طریقی آن‌‌ها را می نوشید و ممکن اسـت روش انتخابی‌تان چندان بـه درخشان بودن دندان‌ها کمک نکند. یک قانون کلی می گوید کـه هرآنچه لباس‌‌تان را لک کند و بـه سختی پاک شود، باعث لک شدن دندان‌‌هایتان نیز میشود. اسموتی‌ها طبق معمول حاوی انواع توت‌‌هاي روشن و سبزیجاتی هستند کـه پتانسیل لک کردن دندان‌ها را دارند.

 

اما خبر خوب این اسـت کـه شـما وادار نیستید از قسمت خوشمزه‌ صبحانه‌تان چشم‌پوشی کنید، نوشیدن هر آبمیوه یا اسموتی‌ با یک نی ضخیم بـه پیشگیري از لک شدن دندان‌‌ها کمک میکند.

 

چای سبز
چای‌ سیاه یا قهوه‌اي طبق معمول رنگ دندان‌ها را زرد یا خاکستری می کنند اما چای‌هاي سبز و کم ‌رنگ‌تر نیز این تأثیر را دارند. برای جلوگیري از این مشکل، ۳۰ دقیقه بعد از خوردن هر ماده غذایی کـه امکان آسیب زدن را دارد، دندان‌ها را مسواک بزنید. «مسواک زدن دندان‌ها کمتر از ۳۰ دقیقه بعد از خوردن یا نوشیدن غذایی اسیدی، در واقع باعث پوسیدگی بیشتر آن‌ها میشود.»

 

شربت سرفه
شربت نارنجی رنگ DayQuil چیزی بیشتر از یک طعم گس در دهان شـما باقی می گذارد. شربت سرفه‌هاي رنگارنگ، حاوی شکر هستند کـه عامل پوسیدگی دندان‌ها اسـت. اگر بیشتر از مقدار مناسب از این داروها مصرف کنید، باعث لک شدن دندان‌‌هایتان ‌میشود.

 

استخر
باید بـه تمام شناگران حرفه‌‌اي بگوییم شاید استخر دلیل آن لکه‌ قهوه‌اي رنگ نه چندان جالبی باشد کـه در لبخندتان دیده‌ اید. وقتی کـه شـما یک شناگر هستید بـه تعداد دفعات زیادی دهان‌تان را در آب باز میکنید یا آب وارد دهان‌تان میشود کـه مواد شیمیایی ضدعفونی کننده در آب استخر باعث ایجاد لک قهوه ‌اي روی دندان‌ها میشود.

 

توجه داشته باشید کـه این تنها در صورتی اسـت کـه بیشتر از ۶ ساعت در هفته داخل آب حاوی مواد شیمیایی ضد عفونی کننده باشید، کـه مسلما این امر در تابستان ممکن اسـت.

 

آسیب ‌هاي ناشی از ضربه دیدن
دندان شکسته شده میتواند باعث درد زیادی در طول دوره‌ درمان یا بعد ازآن باشد اما اگر شـما در حین ورزش باعث آسیب دیدن دندان‌هایتان شوید ممکن اسـت درخشندگی لبخندتان نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. هر ضربه‌اي کـه بـه دندان‌تان وارد شود، می تواند موجب از بین رفتن عصب دندان و درنتیجه خاکستری شدن آن شود.»

 

عده اي از داروها
ضربه و صدمات تنها دغدغه‌ مـا برای لک شدن دندان‌‌ها نیستند. مصرف عده اي از داروها برای طولانی مدت یا تحت درمان‌‌هاي جدی مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار گرفتن، میتواند جریان خون رابه سمت دندان تغییر داده و از درون رنگ آن رابه خاکستری تغییر دهد.

 

منبع : بلاغ