پارس ناز پورتال

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

علائم و نشانه های میگرن 

در اینبخش علائم و نشانه هاي میگرن را بررسی میکنیم. میگرن بـه سردردهای ضربان دار گفته می شود کـه غالبا دریک طرف سر احساس می شوند، میگرن در زنان بیشتر از مردان احتمال بروز دارد. کسانی کـه بـه میگرن مبتلا هستند امکان دارد با دیدن نور شدید یا استرس و هیجان ناگهانی سردردهایی شدید و کوبنده را حس کنند، در ادامه با علائم میگرن و راه هاي درمان آن آشنا می‌شویم. با پارس ناز همراه باشید.

 

رایج ترین علائم میگرن

نشانه هاي میگرن در مرحله پرودروم همیشه یکسان نیست و عده اي از این نشانه ها بیشتر از بقیه مشاهده می شوند. بعنوان مثال زیاد خمیازه می‌کشید یا بـه طور مکرر نیاز بـه دستشویی رفتن دارید.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

هم چنین یشتر از حد معمول بعضی خوراکی هاي شیرین، بـه ویژه شکلات را میخورید. اگر مقداری شکلات بخورید و بعد دچار حمله میگرن شوید، ممکن اسـت تصور کنید شکلات علت آن بوده اسـت، اما این در حقیقت یک هوس بود کـه هشدار دهنده شروع میگرن اسـت.

 

تغییرات خلقی

برخی افراد در روزها یا ساعت هاي قبل از میگرن تحریک پذیر یا افسرده می شوند. از طرف دیگر برخی مبتلایان قبل از میگرن احساس شادی می کنند.

 

خواب

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

ممکن اسـت قبل از میگرن احساس خستگی غیر عادی داشته باشید.خواب زیاد یا خواب کم میتواند منجر بـه میگرن شود. بـه ارتباط بین خواب و بروز علائم میگرن دقت کنید. بـه این ترتیب می‌تواند عوامل شروع کننده میگرن و احتمال بروز آنرا در خود تشخیص دهید.

 

مشکلات گوارشی

پرودروم گاهی بر روی دستگاه گوارش تاثیر میگذارد. دراین شرایط در معده خود احساس ناراحتی می کنید یا دچار یبوست یا اسهال می‌شوید. دکتر میتواند در رفع این علائم بشما کمک کند، اما از بروز میگرن پیشگیری نمی کند.

 

حساسیت بـه نور یا صدا

از رایجترین نشانه هاي قبل از میگرن حساسیت بـه نور یا صدا هستند و اغلب در مرحله سردرد و بعد ازآن هم ادامه پیدا می کنند. نور یا سر و صدای زیاد حتی میتواند باعث حمله میگرنی مجدد شود.

 

تغییر در بینایی

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

هر چـه بـه شروع میگرن نزدیک تر میشوید، بینایی شـما مشکل بیشتری پیدا کرده و تاری دید شـما بیشتر می شود. بـه علاوه ممکن اسـت نقاط کور یا نورهای خیره کننده یا اشکالی را در منطقه دید خود مشاهده کنید. این مشکلات بتدریج بدتر می شوند، اما طبق معمول بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشند.

 


 

نشانه های ابتلا به میگرن

افرادی کـه میگرن دارند اغلب اورا را تجربه میکنند. رایج ‌ترین اورا‌ها بصری هستند و فرد نور‌هاي چشم زن، نقطه‌ها یا خطوطی میبیند. اورا طبق معمولً ۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می ‌شد و ۶۰ دقیقه بعد سردرد‌هاي میگرنی آغاز می شوند.

 

آبریزش بینی یا آب افتادن چشم‌ ها

بعضی از بیماران مبتلا بـه میگرن نشانه‌هاي سینوسی مانند بینی گرفته، آبریزش بینی، آب افتادن چشم‌ها و آویختگی پلک‌ها دارند. دریک تحقیق ثابت شد کـه در بین افرادی کـه سردرد‌هاي سینوسی دارند، حدود ۹۰ درصد آن‌ها میگرن دارند.

 

ویار

ویار قبل از شروع حمله‌هاي میگرن اتفاق می‌افتد و بعضی افراد خوراکی‌هاي خاصی هوس می کنند.

 

درد ضربان دار دریک طرف یا هردو طرف سر

درد ضربان دار یکی از نشانه‌هاي کلاسیک میگرن اسـت. این درد اغلب دریک طرف سر حس میشود.

 

درد چشم

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

درد‌هاي میگرنی طبق معمولً پشت چشم‌ها حس میشوند. تعداد زیادی از مردم آنرا چشم درد تصور کرده و نزد چشم دکتر میروند، و این کمکی بـه سردرد‌هاي آن‌ها نمی کند.

 

درد گردن

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

تعداد زیادی از افرادی کـه بـه میگرن مبتلا هستند میگویند کـه گردن آن‌ها میگیرد و سپس سرشان درد میگیرد. این احتمالاً مرحله قبل از حمله میگرن اسـت. نشانه‌هاي میگرنی آن‌ها درد گردن اسـت یا این‌کـه در پشت گردن خود احساس درد ضربان دار میکنند.

 

ادرار مداوم

اگر وادار هستید پشت سر هم دستشویی بروید، شاید بتوان گفت سردرد شـما سردرد میگرنی اسـت. این در واقع فقط یکی از نشانه‌هاي متعدد قبل از میگرن اسـت. این نشانه‌ها کـه با عنوان “مرحله پیش نشانه” شناخته می شوند حدود یک ساعت یا دو روز قبل از شروع درد میگرنی تجربه میشوند.

 

خمیازه

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

خمیازه هم یکی از علائم شروع سردرد میگرنی اسـت. بر خلاف خمیازه خستگی، این خمیازه‌ها متوالی بوده و هر چند دقیقه یک بار تجربه می شوند.

 

کرخی یا مورمور شدن

بعضی از بیمارانی کـه میگرن دارند، اورای حسی دارند. آن‌ها بـه طور موقتی حواس خودرا از دست می دهند یا حس سوزن سوزن شدن دریک طرف بدن بـه آن‌ها دست میدهد کـه از نوک انگشتان شروع شده و تا بازو و صورت می رسد.

 

تهوع و استفراغ

طبق نظرسنجی انجام شده در تحقیقات میگرن کشور آمریکا، از بیش از ۳۷۰۰ شرکت کننده دراین نظرسنجی، ۷۳ درصد حالت تهوع و ۲۹ درصد استفراغ را تجربه کرده اند.

 

فعالیت موجب شروع میگرن یا بدتر شدن آن می‌شود

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

فعالیت‌هاي روتینی مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله‌ها درد میگرن را بدتر می کنند. بعضی از سردرد‌هاي میگرنی در اثر ورزش کردن «دویدن، وزنه برداری» یا تقلا «فعالیت جنسی» آغاز میشوند. افرادی کـه سردرد‌هاي ناشی از تقلا و کار سخت دارند باید سعی کنند علت‌هاي اصلی مانند آنوریسم مغزی را رفع کنند.

 

مشکل در صحبت کردن

آیا نمیتوانید کلمات را ادا کنید و حرفتان را بزنید؟ مشکل در صحبت کردن نیز یکیدیگر از نشانه‌هاي شروع درد میگرنی اسـت. تعداد زیادی از افرادی کـه بـه میگرن مبتلا هستند حس میکنند کـه در حال چرند گفتن هستند و این رایج ‌ترین توصیفی اسـت کـه بیماران از میگرن می دهند.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

اگر نخستین بار اسـت کـه مشکلات گفتاری را تجربه میکنید، با دکتر خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید کـه این مشکلات بـه مسئله‌اي جدی تر مانند سکته ربط ندارد.

 

ضعف دریک طرف بدن

وقتی یک دستتان لمس میشود، شاید این نشانه شروع سردرد میگرنی باشد. بعضی افراد ضعف عضلانی را دریک طرف بدن قبل از حمله میگرنی تجربه میکنند. این ممکن اسـت نشانه سکته باشد، پس بهتر اسـت با دکتر مشورت کنید.

 

سرگیجه یا دو بینی

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

یک نوع میگرن کـه میگرن نوع بنیادین نامیده میشود موجب سرگیجه، دو بینی یا عدم بینایی می شود. بعضی افرادی کـه میگرن دارند ممکن اسـت مشکل عدم تعادل نیز داشته باشند. در تحقیقی کـه اخیراً انجام شده، پزشکان رابطه‌اي بین شدت میگرن و سرگیجه یا منگی یافته اند. هرچه سردرد میگرنی شدیدتر باشد، بیمار سرگیجه بیشتری دارد.

 

خماری پس از سردرد

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

وقتی سردرد میگرنی می‌گذرد، فرد حس میکند کـه بدنش کوفته شده اسـت. در تحقیق جدیدی پزشکان با بیماران میگرن گفتگو نموده و کشف کرده اند کـه این بیماران اغلب نشانه‌هایي مانند خستگی، مشکل در تمرکز، ضعف، سرگیجه، منگی و کمبود انرژی را بعد از گذشتن سردرد میگرنی تجربه میکنند.

 


 

راه های درمان میگرن

بـه گفته سازمان بهداشت جهانی سردرد هاي میگرنی یکی از 20 بیماری غیر معمولی دکتری در سراسر جهان می باشند.  حدود 75 درصد از مبتلایان بـه میگرن سابقه خانوادگی دارند.

 

بابونه گاوی

بابونه گاوی یکیدیگر از درمان هاي موثر در خانه برای میگرن اسـت کـه برای قرن ها استفاده می شود. این گیاه حاوی ترکیبانی بنام بخارپزنولید اسـت کـه باعث کاهش اسپاسم در بافت ماهیجه اي صاف و جلوگیري از التهاب می شود.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

هم چنین پروستاگلاندین ها راکه سیگنال هاي درد را تحت تاثیر قرار میدهند خنثی می کند ودر نتیجه باعث کاهش درد می شود. یک قاشق چای خوری بابونه گاوی خشک شده را دریک فنجان آب گرم و مقداری آب لیمو مخلوط کرده و چند با در روز بنوشید، اینکار را تا زمانی کـه دردتان کاهش یابد انجام دهید هم چنین میتوانید شـما روزانه چند برگ تازه بابونه گاوی نیز مصرف کنید.

 

یخ

استفاده از یخ محبوب ترین روش درمان میگرن می باشد زیرا توانایی کاهش درد را در کوتاه ترین مدت ممکن دارد. چند تکه یخ را دریک حوله یا پلاستیک فریز قرار داد و بـه مدت 15 دقیقه روی پیشنانی یا گردن خود قرار دهید و تا وقتی درد کم شود اینکار را تکرار کنید

 

نعنا

نعنا سبب تکسین اعصاب می شود و هم چنین دارای خواص ضد اسپاسم و آرامبخش نیز می‌باشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی علوم اعصاب درسال 2008 نشان می دهد کـه عطر این گیان موجب تکسین سردرد می شود.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

استفاده از 2 الی 3 فنجان چای نعنا در روز، اگر حال شـما التیام پیدا نکرد بیشتر مصرف کنید. یا هم چنین می‌توانید چند قطره روغن نعنا را روی محلی کـه درد می کند بمالید و 20 دقیقه ماساژ دهید، اینکار را چند بار در روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید

 

فلفل قرمز

فلفل قرمز یک روش خانگی خوب برای درمان میگرن اسـت زیرا گردش خون را تحرکی می کند و جریان خون را التیام می بخشد، علاوه بر این حاوی کپسایسین اسـت کـه بعنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

مخلوط کردن نمی از یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمزم دریک فنجان آب گرم. سپس اضافه کردن مقداری آب لیمو یا عسل برای طعم دهی. نوشیدن 2 الی 3 فنجان از این مخلوط در روز، درصورت عدم التیام یا شدید بودن وضعیت بیشتر مصرف کنید

 

سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند با زهر زدایی، نظارت قندخون، تنظیم فشار خون بالا، کاهش درد استخوان بـه درمان میگرن شـما کمک کند.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

یک قاشق غذا خوری سرکه سیب رابه یک لیوان آب اضافه کنید و سپس یک قاشق غذاخوری بـه آن عسل نیز اضافه کنید و سپس روزی یک لیوان ازآن را مصرف کنید تا التیام یابید. اگر وضعیت شـما التیام پیدا نکرد از سه قاشق غذاخوری سرکه سیب استفاده کنید

 

زنجبیل

تحقیقات سال 2013 نشان می دهد کـه زنجبیل در درمان میگرن موثر اسـت. پروستاگلاندین ها را بلوکه می کند، پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند کـه سبب افزایش انقباض عضلات می شوند و هورمون ها را نیز تحت تاثیر قرار یم دهد، اکثر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز با کاهش تولید این ماده کار می کنند.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

چای زنجبیل را چند بار در روز بنوشید تا زمانی کـه حالتان التیام پیدا کند، برای درست کردن چای زنجبیل مقداری پودر زنجبیل را یا خود زنجبیل رابه قطعات کوچک تقسیم کنید و درون یک فنجان آب گرم بریزید و بعد از 10 دقیقه بـه آن مقداری عسل اضافه کنید. هم چنین شـما می‌توانید مقداری ریشه زنجبیل را برای تکسین علائم میگرن مانند تهوع و ناراحتی گوارشی نیز مصرف کنید.

 

بابونه آلمانی

بابونه دارای خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و خواص ارام بخش اسـت کـه بـه کاهش میگرن کمک می کند. مصرف منظم چای بابونه نیز میتواند از مبتلا شدن بـه میگرن جلوگیري کند. چند قاشق چای خوری گل بابونه را دریک فنجان آب گرم بریزید و مقداری آب لیمو و عسل بـه آن اضافه کنید و 3 تا 4 بار در روز ازآن بنوشید.

 

ماساژ

یک مطالعه درسال 2006 دریافت کـه ماساژ سر بـه درمان میگرن و کاهش درد کمک می کند و سبب افزایش فعالیت سروتونین می شود. با دو انگشت اول خود با حرکات دایره اي و بـه آرامی انتهای چشم هاي خود کـه هم ارتفاع با ابرو هاي شـما می باشد را ماساژ دهید و هم چنین پیشنانی خود « بین ابرو ها » را نیز ماساژ دهید.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

برای نتیجه بهتر دو قاشق غذا خوری روغن کنجد را حرارت دهید و با یک و نیم قاشق چای خوری دارچین و پودر هل مخلوط کنید و بر روی محل هاي گفته شده بمالید و سپس ماساژ دهید.

 

سیب

خوردن سیب میتواند بـه درمان میگرن با کوتاه شدن قسمت هاي میگرنی کمک کند، برای این‌کـه کار ابتدا سیب را بو کنید و سپس با پوست بخورید.

 

قهوه

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

یک فنجان قهوی میتواند بـه علائم سردرد میگرنی کمک کند، زیرا قهوه حاوی کافئین اسـت کـه گیرنده هاي خاصی کـه سبب میگرن می شوند را مسدود می کند. هم چنین برای افزایش اثر بخشی میتوانید چند قطره از آب لیمو رابه فنجان قهوه خود اضافه کنید توجه: مصرف بیش از حد قهوه و کافئین نیز میتواند خود سبب سردرد شود.

 


 

روش های غیر دارویی برای درمان میگرن

بدن در مقابل درد واکنش نشان می دهد؛ از قبیل: تند شدن ضربان قلب، گرفتگی و سفت شدن عضلات و یا سردی دستها. در روش بیوفیدبک، این تغییرات را اندازه می‌گیرند. شـما برای نظارت وضعیت جسمانی خود، روشهای تمدد اعصاب را یاد می‌گیرید. Biofeedback میتواند میزان درد و تعداد حملات میگرنی را کم کند.

 

مکمل ها

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

تحقیقات نشان داده اسـت کـه ویتامین B2 «ریبوفلاوین» تعداد حملات میگرنی را کم می کند، ولی میزان درد را کم نمی کند. کوآنزیم Q10 نیز باعث کاهش حملات میگرنی در کودکان و بزرگسالان می شود. چند ماه طول می‌کشد تا اثر این مکمل ظاهر شود. قبل از استفاده از مکمل، با دکتر خود مشورت کنید.

 

روشهای آرام بخشی

تنفس عمیق و شل و سفت کردن عضلات دارای تاثیرات خوبی در بهوبد سردرد می باشند. با تمدد اعصاب، میتوانید از شروع سردرد میگرنی و استرس پیشگیری کنید.

 

ورزش کردن

ورزش منظم میتواند تعداد و شدت حملات میگرنی را کم کند. اگر سه روز در هفته و هر بار 40 دقیقه ورزش هاي منظم قلبی را انجام دهید، همانند داروها باعث کاهش تعداد و شدت حملات میگرنی خواهد شد.

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

راه رفتن روی دستگاه پیاده روی ثابت یا تردمیل، نمونه اي از ورزش هاي قلبی اسـت. یک دفترچه یادداشت داشته باشید و مواردی راکه موجب بدتر شدن میگرن می شوند، در آن بنویسید تا از آن ها پرهیز کنید.

 

دستکاری ستون فقرات

مطالعه اي نشان داد کـه این روش درمانی برای پیشگیري از میگرن موفق آمیز بوده اسـت. اما این روش خطراتی را دارد و توصیه می شود قبل ازآن، با دکتر خود مشورت کنید.

 

گفتار درمانی

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

میگرن یک مسئله عاطفی و یا روحی نیست. این روش درمان، بر مبنای تمرکز بر روی تغییرات تفکر و اعمال می باشد. این درمان کمک می کند تا یک رویکرد تازه بـه شرایط جدید داشته باشید. گفتاردرمانی بـه همراه دارو برای جلوگیري از سردرد میگرنی کاربرد دارد.

 

تحریک مغناطیسی جمجمه

یک دستگاه مغناطیسی بر روی پوست سر گذاشته می شود و ضربان هاي مغناطیسی بدون درد رابه طرف مغز می فرستد. در افرادی کـه نسبت بـه بو و یا اختلالات بینایی، دچار میگرن می شوند، با این روش درمانی، شدت و مدت میگرن را میتوان کم کرد.

 

تغییرات رژیم غذایی

غذا هاي تشدید کننده میگرن عبارتند از: الکل، کافئین، شکلات، غذا هاي کنسرو شده، گوشت هاي فراوری شده، پنیرهای کهنه و آسپارتام.

 

درمان گیاهی

گل مینا باعث کاهش درد، تهوع و حساسیت بـه نور می شود و تعداد سردردها را کم کند. قبل از مصرف داروهای گیاهی، با دکتر خود مشورت کنید. کمبود خواب و میگرن باهم ارتباط دارند، بنابر این 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

 

فشار دادن

فشار دادن سر، صورت و گردن در طی میگرن، کمک بـه کاهش درد می کند. خط ابرو و زیر چشم را فشار دهید. فک و منطقه بین پیشانی و گوش رابه صورت دایره وار بمالید. جمجمه خودرا با یک توپ تنیس ماساژ دهید. برای کاهش درد، سر خودرا ببندید.

 

خواب شب

علائم و نشانه های میگرن + راه های مهم درمان میگرن

کمبود خواب و میگرن باهم ارتباط دارند، بنابر این: هنگامیکه در بستر هستید، آهنگ گوش ندهید و کتاب نخوانید. 4 ساعت قبل از خواب، چیزی نخورید و 2 ساعت قبل از خواب، چیزی ننوشید. شب، راس ساعت معینی بـه رخت خواب روید و 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.