پارس ناز پورتال

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

ثبت نام گازسوز کردن خودرو 

ثبت نام گازسوز کردن اتومبیل چگونه انجام می شود؟ با توجه بـه افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح سهمیه بندی، تعداد تقاضا برای گازسوز کردن ماشین افزایشی چشمگیر پیدا کرده اسـت. اتحادیه سوخت هاي جای گزین در حال حاضر و بطور روزانه بیش از 30 هزار تقاضا دریافت می کند. چگونه خودروی برای گازسوز کردن اتومبیل ثبت نام کنیم و هزینه گازسوز کردن اتومبیل چقدر اسـت؟ در ادامه بیشتر صحبت می کنیم.

 

نحوه ثبت نام گازسوز کردن خودرو

متقاضیان گازسوز کردن خودروها برای ثبت‌نام باید بـه سامانه NGVI.IR مراجعه کنند و طبق اعلام، حداکثر ظرف مدت دو ماه آینده بـه همه ی تقاضای‌ها رسیدگی می شود. بـه گزارش پارس ناز، متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می توانند بـه سامانه جامع اطلاعات خودرو هـای دوگانه‌سوز «NGVI.IR» مراجعه کنند و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند.

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می شود و این افراد میتوانند از طریق مراجعه بـه سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز بـه محل اقامت خودرا برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند. طبق اعلام رئیس اتحادیه سوخت‌هاي جای گزین روزانه ۳۰ هزار تقاضا برای گازسوز کردن خودروها هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین دریافت میشود.

 

بنا بر اعلام وزارت نفت، علی محمودیان با اشاره بـه افزایش گسترده حجم تقاضا برای گازسوز کردن خودروها هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تا مرز دریافت روزانه ۳۰ هزار تقاضا در سامانه گفته اسـت: اولویت تبدیل خودروها با افرادی اسـت کـه زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و لازم اسـت متقاضیان تبدیل هرچه زودتر تقاضای خودرا ثبت کنند.

 

قیمت تجهیزات سی‌ ان‌ جی و هزینه تبدیل افزایش نمی‌ یابد

 

محمودیان هزینه تبدیل خودروها بـه دوگانه‌سوز را بسته بـه کیفیت کیت، نوع ماشین و سایز مخزن بصورت میانگین ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد و خاطرجمعی خاطر داد: این رقم ثابت اسـت و بـه هیچ عنوان در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.

 

فقط بـه مراکز مجاز مراجعه کنید

وی هم چنین با اشاره بـه لزوم گازسوز کردن خودروها از طریق سامانه جامع اطلاعات خودرو هـای دوگانه‌سوز «NGVI.IR» و مراکز مجاز تبدیل تاکید کرد: مردم بـه‌منظور دریافت خدمات و محصولات باکیفیت و قیمت مناسب و نیز تامین ایمنی خود و خانواده از مراجعه بـه مراکز و کارگاه‌هاي غیرمجاز تبدیل خودروها خودداری کنند.

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

بنا بر اعلام، قطعات و تجهیزات موردنیاز این صنعت کاملا بومی‌سازی شده و با توجه بـه افزایش تعداد تقاضاها، هم‌اکنون کارخانجات تولید تجهیزات موردنیاز این صنعت ظرفیت تولید خودرا افزایش داده اسـت و بـه‌ صورت شبانه‌روزی و دو شیفته کار می کنند.

 

تبدیل خودروها بـه گازسوز تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت «صمت» و سازمان استاندارد انجام می شود، هم‌اکنون ۲۵۰ واحد کارگاهی مجاز در کشور آماده خدمات‌رسانی بـه هم‌وطنان هستند کـه با احتساب ۱۳۰ واحد در حال ساخت، تا یک ماه آینده این تعداد بـه ۳۸۰ واحد افزایش خواهد یافت.

 

میزان مصرف CNG در کشور روزانه 2 میلیون مترمکعب افزایش یافت

 

تا کنون بـه‌طور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده «سی‌ان‌جی» در جایگاه‌هاي عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می ‌شد کـه این رقم با اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم‌زمان با اجرای این طرح بـه‌طور میانگین بـه روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده اسـت.

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

دراین باره هم چنین مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌هاي نفتی از افزایش روزانه ۲ میلیون مترمکعبی مصرف سی‌ان‌جی در کشور هم‌زمان با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت خبر داده و گفته اسـت: پیش‌بینی می کنیم مصرف سی‌ان‌جی در کشور با اجرای این طرح بـه روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد.

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

حسن قلی‌پور با اشاره بـه این کـه خودرو هـای دوگانه‌سوز اکنون امکان استفاده از سهمیه بنزین خودرا هم دارند، افزود: پیش‌بینی مـا این اسـت کـه با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف سی‌ان‌جی در کشور، حدود ۲ میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.

 

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌هاي نفتی با اشاره بـه این کـه زمان فعلی برای پیش‌بینی دقیق زود اسـت و امیدواریم تا پایان آذرماه بتوانیم مقدار دقیق این افزایش را اعلام کنیم، گفت: پیش‌بینی مـا این اسـت کـه میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور بـه حدود روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد. طبق اعلام وزارت نفت:

 

با افزایش تعداد جایگاه‌هاي عرضه سی‌ان‌جی در سطح کشور، هم‌اکنون ظرفیت مناسبی بـه لحاظ عرضه سی‌ان‌جی بـه خودروها در کشور وجوددارد. الان ۲ هزار و ۴۷۲ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در سطح کشور فعال‌ هستند کـه از این تعداد ۲۳ جایگاه در استان تهران آماده خدمات‌رسانی بـه هموطنان اسـت.

 

طرح مدیریت مصرف سوخت کشور

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

بر پایه طرح مدیریت مصرف سوخت کشور، قیمت بنزین سهمیه‌ بندی برای وسایل نقلیه لیتری ۱۵۰۰ تومان و قیمت آزاد آن لیتری ۳ هزار تومان اسـت. افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف بـه مردم بـه ویژه اقشار ضعیف و کم‌ درآمد بـه‌ صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام شده اسـت.

 

جزئیات هزینه گازسوز کردن خودرو

هم‌اکنون دو نوع اتومبیل هیبریدی و بنزینی در بازار‌هاي جهانی بـه فروش میرسند، اما در بازار ایران فقط عده اي از مالکان اتومبیل‌هاي درجه ۲ و درجه ۳ دوگانه سوز می کنند کـه هیچکدام از مالکان اتومبیل‌هاي درجه ۱ سوخت CNG را مورد استفاده قرار نمیدهند. در واقع هزینه گازسوز کردن ماشین بـه نوع وسیله نقلیه و نوع مخزن سوخت آن بستگی خواهد داشت.

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

اما بـه صورت کلی میتوان برای این فرایند هزینه ۳ میلیون تومانی را درنظر داشت. البته تعمیرکاران بـه مردم هشدار میدهند کـه ماشین‌هاي دوگانه سوز خریداری نکنند، اما فعالان صنعت ماشین معتقد هستند اگر فرایند گازسوز شدن اتومبیل بر اساس استاندارد‌هاي ضروری صورت بگیرد، این ماشین از نظر ایمنی با مشکل مواجه نمی شود.

 

CNG بهتر است یا بنزین؟

بطور کلی باید بگوییم سوخت سی ان جی در مقایسه با دیگر سوخت‌هاي هیدروکربنی دارای پایین‌ترین نسبت کربن بـه هیدروژن یعنی ۱ ‏اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن اسـت؛ بنابر این سوختن گاز CNG کربن کمتری را منتشر می کند و ماشین‌هاي گازسوز بخاطر کاهش زیاد این رسوبات کربن در قسمت‌هاي:

ثبت نام گازسوز کردن خودرو | راهنمای کامل و آموزش درباره CNG

احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها و شیار‌هاي رینگ‌ها، میزان گیرپاژ کردن قطعات بـه میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. هم چنین روغن موتور و فیلتر آن نیز بخاطر کاهش رسوبات کربن و آلاینده‌ها خروجی همواره تمیز باقی خواهد ماند و مدت تعویض آن‌ها طولانی‌تر می شود.