پارس ناز پورتال

علت های بی خوابی شبانه و راهکار برای رفع آن

علت های بی خوابی شبانه و راهکار برای رفع آن

علت های بی خوابی شبانه و راهکار برای رفع آن 

به شما برترین راهکارهایی را معرفی می‌ کنیم که شما را از بی خوابی هاي شبانه نجات خواهد داد تا راحت در هنگام شب بخوابید. آیا شما از آن دست افرادی هستید که شب ها زود به خواب می روید یا برعکس، در آن گروهی قرار می گیرید که به جغدهای شب مشهور میباشند؟

 

مطالعه اي اخیر نشان داده هست که اگر دیر به خواب می روید و صبح زود بیدار شدن برایتان یکی از دشوارترین کارهای زندگی هست شاید یک جهش ژنتیکی، ریتم شبانه روزی شما را تغییر داده هست.تعداد زیادی از ما عادت داریم بارها و بارها زنگ ساعت خود را پیش از آنکه کاملاً از خواب بیدار شویم دائماً به چند دقیقه آینده، موکول یا اصطلاحاً اسنوز کنیم.

 

این دسته از افراد که صبح ها به سختی از خواب بیدار میشوند و برعکس، شب ها برای شب بیداری هیچ مشکلی ندارند «جغد شب» نامیده میشوند. تحقیقی اخیر که در ژورنال سلول به چاپ رسیده یک جهش ژنتیکی را شناسایی کرده هست که مسئول تغییر ساعت شبانه روزی انسان در اینگونه از افراد هست.

 

شب بیداری غیرمعمول اغلب بعنوان اختلال تأخیر در مرحله خواب (DSPD) تشخیص داده می شود که حدود 15 درصد جمعیت ایالات امریکا را درگیر خود کرده هست. افراد مبتلا به این اختلال دچار تأخیر در ریتم شبانه روزی میباشند. می دانیم که ساعت شبانه روزی 24 ساعته با فیزیولوژی داخلی اندام ها و محیط پیرامون تنظیم می شود اما چنین افرادی با اختلال در شروع خواب مواجه میباشند.

 

این اختلال شایع ترین نوع اختلال خواب در ریتم شبانه روزی هست که با افسردگی، مریضی هاي قلبی عروقی، تشویش و دیابت هم در ارتباط هست. حالا محققان دانشگاه راکفلر نیویورک فکر میکنند که یک جهش در ژن CRY1 ممکن هست به این اختلال دامن بزند؛ اما چگونه؟

 

ریتم شبانه روزی ما مبنای ژنتیکی روشنی دارد که در طول تاریخ تکامل نیز در بین تمامی جانداران ثبات خود را حفظ کرده هست. در شروع این چرخه، سلول ها پروتئین هایي به نام فعال کننده می سازند که در طول یک شبانه روز، مهارکننده هاي خود را ساخت می‌ کنند که به تدریج فعال کننده ها را کاهش می دهد؛ بنابراین دیگر هیچ مهار کننده اي هم ساخت نمی شود و در این صورت فعال کننده ها بالاترین میزان قدرت خود را بدست می آورند و این چرخه دوباره شروع می شود.

 

در این تحقیق دانشمندان متوجه یک جهش تک نقطه اي در ژن پروتئین CRY1 بعنوان یک مهارکننده شدند یعنی تنها یک حرف در این کدگذاری ژنتیکی نابجاست. همین تغییر کافی هست که فعالیت مهارکننده از حد بگذرد و با فرونشاندن طولانی مدت فعال کننده ها موجب امتداد چرخه شبانه روزی تا دست کم نیم ساعت شود.

 

 به گزارش پارس ناز در افرادی که شب بیدار میباشند اینجور به نظر می رسد که هرروز از سمت شرق حرکت می‌کنند و دچار پرواززدگی (jet lag) میشوند و صبح ها آماده فعالیت هاي هرروز نیستند. گرچه این اتفاق را می توان با برنامه خواب اجباری و سفت و سخت مهار کرد.