پارس ناز پورتال

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه 

در اینبخش با بهترین راه هاي خلاصص شدن از مگس و پشه آشنا میشویم. ورود مگس و پشه بـه منزل در فصلص بهار و تابستان ناگریز اسـت، این حشرات موذی علاوه بر مزاحمت میتوانند خطرساز هم باشند و سلامت افراد را مورد تهدید قرار دهند. خوشبختانه برای رفع حشرات موذی از جمله مگس ها و پشه ها راه هاي خانگی و کاربردی زیادی وجوددارد کـه در ادامه بـه مرور آن ها می‌پردازیم. با پارس ناز همراه باشید.

 

چگونه از شر مگس و پشه خلاص شویم؟

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

شاید نیمی از انرژی افراد در فصول گرم و شب‌هاي تابستان صرف جنگیدن با حشرات شود. شب‌ها نبردی خونین با پشه‌هاي خونخوار و روز‌ها جنگ با مگس‌هاي باصطلاح پررو! حشراتی کـه بـه هیچ عنوان رحمی ندارند و مدام برای مـا ایجاد مزاحمت میکنند، اما این مشکلی نیست کـه نتوان حلش کرد فقط باید راه‌هاي مقابله با آن‌ها را بدانید!

 

استفاده از اسپری آب پاش و تمیز کننده

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

شـما میتوانید یک اسپری آب پاش تهیه کنید و سپس آن رابا مایع تمیز کننده و آب مخلوط کرده و بـه اسانی مگس یا پشه‌ها را مورد هدف قرار بدهید. دراین روش مایع باعث بـه هم چسبیدن بال‌ها ودر نهایت مانع از پرواز آن‌ها میشود البته این روش باعث کشته شدن آن‌ها نمیشود.

 

آشپزخانه را تمیز نگه دارید

همه ی‌ي مواد غذایی در معرض اعم از کیک ها، میوه ها، غذا‌هاي باقی مانده و … را از معرض دور کنید هرجا این مواد غذایی حضور داشته باشند مگس‌ها هم حضور خواهند داشت. ظرف‌هایي کـه در آن‌ها غذا میل می کنید را بشویید. غذا‌ها و میوه‌هاي فاسد شده را دور بریزید مگس‌ها دراین مواد فاسد تخم گذاری می کنند و تعدادشان افزایش پیدا می کند.  درب سطل‌هاي زباله را همیشه بسته نگه دارید.

 

تاریک کردن محیط برای دفع حشرات موذی

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

قبل از ادامه دادن مراحل این نکته را باید متذکر شویم کـه بـه اسانی پشه‌ها رابا هدایت بـه سمت نور می توانید بـه سمت بیرون از خانه هدایت کنید. اول همه ی‌ي پرده‌ها رو بکشید. درب اتاق‌ها ها را هم ببندید. حال درب یا پنجره کـه طبق معمول بـه سمت بیرون و خارج از خانه اسـت را باز کنید تا بادیدن نور کوچه و خیابان یه سمت بیرون هدایت شوند.

 

ساخت تله برای مگس و پشه

ابتدا یک مایع چسبناک و شیرین درست میکنیم بـه این صورت کـه مقداری آب و شکر را می‌ جوشانیم تا غلیظ و سفت شود و تقریباً شبیه بـه عسل شود، حالا یک تکه پارچه پیدا کنید و بـه این مخلوط آغشته کنید و بعد این پارچه را در مکانی کـه مگس‌ها هستند آویزان کنید. بدلیل این کـه مخلوط شیرین اسـت، مگس‌ها بـه آن جذب آن می شوند و، چون چسبناک اسـت بـه آن می‌چسبند.

 

استفاده از اسپری‌ دفع پشه و مگس

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

هم چنین شـما میتوانید از اسپری‌هاي مخصوص اینکار هم استفاده کنید کـه از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته اسـت، ولی بخاطر مشکلاتی کـه ممکن اسـت برای تنفس شـما و یا مسمومیت مواد غذایی ایجاد کند خیلی این روش مخصوصا در داخل منزل توصیه نمیشود.

 

استفاده از توری برای پنجره‌ ها

اگر پنجره‌هاي شـما توری ندارند بـه محض باز شدن یک شاه راه برای مگس‌ها و حشرات بـه حساب می آیند تا وارد منزل شـما شوند، مقداری توری تهیه کنید و پنجره‌ها رابا آن‌ها کاور کنید تا از همان مبدا مانع از ورود این مگس‌ها بـه داخل منزل شوید و نیاز بکار‌هاي دیگر نباشد.

 

محلول سرکه و مایع ظرفشویی

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

استفاده از سرکه و مایع ظرفشویی یکی از قدیمی ترین ترفندهای موجود برای از بین بردن مگس اسـت. مگس‌ها بطور طبیعی بـه سمت سرکه کشیده می شوند. مقداری سرکه را در کاسه بریزید و چند قطره مایع ظرفشویی بـه آن اضافه کنید. مگس‌ها بـه سمت سرکه جذب خواهند شد، و مایع ظرفشویی طی فرایندی باعث مرگ آن‌ها خواهد شد. وقتی کاسه پر از مگس شد، حتماً آنرا خالی و گندزدایی کنید.

 

تله‌ بطری برای دفع مگس و پشه

این دفعه کـه آب معدنی یا نوشابه‌تان را تمام کردید، بطری‌اش را دور نیندازید. بطری را از وسط ببرید و مقداری سرکه سیب و مایع ظرفشویی دربخش پایینی بطری بریزید. اکنون، بخش بالایی بطری رابه صورت برعکس، یعنی بـه شکل قیف، روی بخش پایینی قرار دهید. دراین حالت، مگس‌هایي کـه بـه سمت سرکه جذب می شوند، از در قیف عبور می کنند.

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

ولی راهی برای خروج از تله پیدا نخواهند کرد. با پر شدن تله از مگس، آنرا دور بیندازید و با استفاده از بطری جدید اینکار را ادامه دهید تا هیچ مگسی در خانه باقی نماند. هم‌ چنین، می توانید بطری رابا استفاده از نخ در هوا معلق نگه دارید. بـه علاوه، میتوانید یک منبع نور ماوراء بنفش «UV» نیز بالای تله قرار دهید تا مگس‌هاي بیش‌تری بـه آن جذب شوند؛ زیرا مگس‌ها عاشق این نور هستند.

 

گیاه خانگی برای دفع پشه و مگس

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

برخی انواع گیاهان وجود دارند کـه می توانید داخل خانه‌تان قرار دهید و مگس‌ها را دور کنید. هم‌ چنین، می توانید با بریدن بخش‌هایي از این گیاهان، بوی آن‌ها را نیز داخل خانه پخش کنید. در خانه‌تان از گیاهانی نظیر ریحان، برگ بو، اسطوخودوس، و نعناع نگه داری کنید. می توانید این گیاهان را در گلدان‌هاي کوچک و قابل حمل بکارید تا بتوانید آن‌ها را نزدیک درها یا سایر بخش‌هایي از خانه‌ بگذارید کـه مگس‌ها در آن جا جمع می شوند.

 

آموزش ساخت تله‌ قیف کاغذی

تله‌ي قیف کاغذی یکیدیگر از روش‌هایي اسـت کـه سالها اسـت برای از بین بردن مگس ازآن استفاده می شود. استفاده از این روش بسیار راحت و موثر بنظر می رسد. یک بطری سرکه را دربخش‌هایي از خانه بگذارید کـه فکر می کنید مگس‌ها در آن جا تجمع میکنند.

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

حدود یک چهارم از بطری رابا سرکه سیب پر کنید. با استفاده از کاغذ یک قیف بسازید و آنرا روی در بطری قرار دهید. حتماً باید قسمت باریک قیف روی در بطری قرار بگیرد. مگس‌ها از سمت گشاد قیف وارد می شوند، ولی قادر نخواهند بود از این تله‌ي قیف خارج شوند.

 

ساخت اسپری فلفل تند برای دفع مگس

مگس‌ها از فلفل تند نیز خوش‌شان نمی آید. میتوانید مانند زنجبیل، از فلفل تند نیز اسپری تهیه کنید، یا مقداری فلفل هندی را در مکان‌هاي تجمع مگس‌ها بپاشید. مقداری فلفل هندی را دریک بطری اسپری بریزید و یک الی دو فنجان آب بـه آن اضافه کنید. بطری رابه خوبی تکان دهید و سپس، محتوای آنرا در مکان‌هایي کـه مگس‌ها در آن تجمع می کنند، اسپری کنید.

 

اوکالیپتوس برای از بین بردن مگس

بـه علاوه، برای فراری دادن مگس‌ها می توانید از روغن خوشبو گیاه اوکالیپتوس استفاده کنید، یا این گیاه را در اطراف خانه‌تان پرورش دهید. هردو راه موثر خواهند بود، زیرا مگس‌ها از بوی این گیاه نیز خوش‌شان نمی آید. درصورت تمایل بـه تهیه‌ي اسپری، میتوانید ۲۵ قطره از روغن اوکالیپتوس را دریک بطری اسپری بریزید.

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

دو فنجان آب نیز بـه آن اضافه کنید و ظرف اسپری رابه خوبی تکان دهید. هم‌ چنین، درصورت تمایل می توانید مقداری الکل و سرکه نیز بـه آن بیفزایید. ظاهراً مگس‌ها از الکل و سرکه نیز خوش‌شان نمی آید، ولی با این حال، می توانید فقط از روغن اوکالیپتوس استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از چسب مگس

اگر دائما با مگس‌هاي کـه در ایوان خانه‌تان، آرامش عصرگاهی‌تان رابه هم می زنند، دست و پنجه نرم می کنید، میتوانید از چسب مگس استفاده کنید. هنگام استفاده ازآن‌ها بـه انواع مختلف‌شان دقت کنید؛ زیرا عده اي از آن‌ها مخصوص آویزان کردن از سقف هستند و برخی دیگر را می توانید بـه چارچوب در بچسبانید.

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

بـه این نکته دقت کنید؛ وقتی تولید کنندگان این محصولات، عبارت “‌بـه شدت چسبنده‌”‌ را روی آن‌ها مینویسند، دراین مورد بـه هیچ عنوان با شـما شوخی نمی کنند. بنابر این، بخاطر داشته باشید، هنگام استفاده ازآن‌ها، دراین مورد بـه سایرین نیز هشدار دهید. بـه هر صورت، با استفاده از هر نوع از این محصولات، مگس‌ها بـه سوی آن‌ها جذب میشوند، بـه سرعت بـه آن‌ها می‌چسبند.

 

پشه ها چه بیماری هایی را منتقل می کنند؟

بیماری ‌هاي ناقل‌ زاد «vector borne disease» بـه بیماری هایي گفته می شوند کـه توسط ناقلینی هم چون پشه، کک، کنه، شپش یا ساس بـه انسان منتقل می شوند.

بهترین راه های خلاص شدن از مگس و پشه در خانه

مالاریا

تب زیکا

تب دنگی

تب زرد

ویروس نیل غربی

چیکن گونیا «chikungunya»

آنسفالیت ژاپنی «japanese encephalitis»

آنسفالیت لا کراس «La Crosse encephalitis»

آنسفالیت سنت لوئیس «Saint Louis encephalitis»

ناقل آن ها پشه«Mosquito-borne diseases» اسـت.