پارس ناز پورتال

مهم ترین مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها چیست؟

مهم ترین مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها چیست؟

مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها 

در این پست، درمورد مهم ترین مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها صحبت می کنیم. پیوند ازدواج در ایران آداب و رسوم خاص خود را دارد که با آداب و رسوم سایر کشورهای دنیا متفاوت است. همچنین مراسمات و آداب و رسوم هر شهر روستا و طایفه در ایران با یکدیگر متفاوت می باشد. اما آنچه که در تمام مناطق ایران ثابت است. گرفتن عروسی های ساده، با شکوه و بی آلایش است.

 

مراسمات، آداب و رسوم در تمام نقاط ایران بسیار گسترده و متفاوت هستند. خب، در ادامه این مقاله مراسمات، آداب و رسوم قبل از ازدواج ایرانی ها پرداخته شده است. همچنین تعدادی از رسم های خاص مناطق مختلف نیز توضیح داده شده است. مراسم عروسی مراسمی است که شروع زندگی دو نفر را اعلان می‌کند. در هر قسمتی از دنیا عروسی با قسمتی دیگر تفاوت دارد.

 

مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها چگونه است؟

مراسمات قبل از ازدواج ایرانی‌ها از خواستگاری تا پاگشا می باشد. این مراسمات معمولاً مراحلی هستند که در زمان های مختلفی برگزار می شوند. اولین و ابتدایی ترین مراسم قبل از ازدواج خواستگاری می باشد. سپس بله برون، عقدکنان، پاگشا، جهیزیه، خرید عروسی، مراسم حنابندان و جشن عروسی می باشد.

مهم ترین مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها چیست؟

از مراسمات و متعلقات دیگری عروسی نیز می توان به ماه عسل، پاتختی و مادرزن سلام اشاره کرد. هر یک از موارد نام برده شده در ادامه به طور کامل توضیح داده شده اند. برای اطلاع بیشتر از رسم و رسوم ازدواج های ایرانی و مراسمات قبل از ازدواج در ادامه همراه ما باشید.

 

این توضیحات برای افرادی که به تازگی ازدواج کرده اند و آگاهی کاملی از رسم و رسومات ندارند. بسیار کاربردی و مناسب می باشد. علاوه بر این برای ایرانی هایی که خارج از ایران زندگی می کنند و به رسم و رسومات خاص ایرانی ها آگاهی ندارند‌ نیز بسیار مناسب می باشد.

 

بیشتر بخوانید: با شکوه ترین جشن های ازدواج در طول تاریخ بشر

 

1. خواستگاری اولین مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها

خواستگاری اولین مراسم و مهم ترین مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها می باشد. دو طرف برای اینکه بتوانند با یکدیگر ازدواج کنند. باید قبل از ازدواج نسبت به یک دیگر آگاهی هایی داشته باشند. جلسه خواستگاری فرصتی است که دختر پسر همچنین خانواده های آن ها با یکدیگر صحبت کنند و با هم آشنا شوند.

 

در زمان های گذشته مادر و خواهر داماد یا زن برادر بزرگ دختر مناسبی را برای پسرشان انتخاب می کردند. سپس او را آگاه می کردند و به خواستگاری دختر می بردند. اما امروزه راه و روش های بسیاری برای ازدواج یک دختر و پسر وجود دارند.

 

در بسیاری از روش های امروزی دختر و پسر برای آشنایی با یکدیگر در مراسم خواستگاری شرکت می کنند. در ابتدا چند نفر از خانم های نزدیک داماد به خانه عروس خانم می روند و او را از نزدیک می بینند. خانواده عروس از آن ها پذیرایی می کنند و به سوال هایشان پاسخ می دهند. اگر خانواده داماد رفتار و ظاهر دختر خانم را پسندیدند موضوع را مطرح می کنند.

 

2. اگر عروس مورد پسند آن ها واقع نشد

مانند یک مهمان عادی کمی می نشینند و سپس مهمانی را ترک می کنند. در صورتی که موضوع مطرح شد به خانواده عروس اجازه داده می شود که فکر و مشورت کنند و در نهایت از طرف خانواده داماد اجازه خواستگاری رسمی گرفته خواهد شد. خواستگاری رسمی آقا داماد نیز حضور دارند. در این جلسه دختر و پسر با یکدیگر صحبت می کنند تا با هم بیشتر آشنا شوند.

 

علاوه بر این پدر عروس سؤالاتی از داماد می پرسد تا در مورد شرایط زندگی او آگاهی بیشتری کسب کند. در پایان جلسه خواستگاری اگر دختر و پسر مطمئن باشند و یکدیگر را بپسندند. نظر خود را اعلام می کنند. و از طرف خانواده داماد یک هدیه به عروس خانم داده می شود. علاوه بر این در بسیاری از خانواده ها رسم است. که نبات عروسی نیز بعد از این صحبت ها شکسته می شود.

 

3. مراسم بله برون ایرانی

بعد از اینکه دختر و پسر در مراسم خواستگاری همدیگر را پسندیدند و دختر به آن‌ها جواب و پاسخ مثبت داد. بار دیگر خانواده داماد برای مراسم بله برون از پدر دختر اجازه می گیرند. پدر عروس روزی را برای برون انتخاب می کند و خانواده داماد برای آن روز تدارک می بینند.

 

خب، در این مراسم همه بزرگترهای عروس و داماد در این جمع حاضر می شوند. اغلب این بزرگترها شامل پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، دایی و عمو می باشند. این مراسم برای صحبت های نهایی و پاسخ مثبت نهایی داده می شود. همچنین هر دو خود را برای ازدواج آماده می کنند.

 

اما در این مراسم از طرف خانواده داماد یک حلقه به عنوان نشان برای عروس برده می شود. همچنین، در این مراسم در مورد موضوع های بسیار مهمی صحبت می شود. هر دو خانواده سر این موضوعات به توافق می رسند. مهم ترین مسئله ای که در این مراسم در مورد آن صحبت می شود مهریه می باشد.

 

مهریه باید به قدری باشد که مورد پسند هر دو طرف قرار بگیرد. بعد از تایید مهریه از طرف خانواده عروس و داماد در مورد باقی مسائل صحبت می شود. این مسائل شامل طلا، میزان جهیزیه، تاریخ عقد و عروسی و سایر موارد مالی صحبت می شود. خانواده عروس و داماد تمامی این موارد و توافق ها را درون یک کاغذ یادداشت می‌کنند. همچنین دو طرف و شاهدها آن را امضا می نمایند.

 

4. مراسم نامزدی ایرانی

نامزدی بعد از بله برون و توافقات جلسه قبلی صورت می گیرد. در این مراسم کادوهایی از طرف خانواده داماد برای عروس خانم برده می شود. علاوه بر این برای مراسم نامزدی خانواده ها و فامیل های درجه یک دعوت می شوند. نامزدی ازدواج دو نفر به صورت رسمی اعلام می گردد.

مراسمات قبل از ازدواج ایرانی ها ،مهم ترین مراسم قبل از ازدواج ایرانی ها چیست؟

کادوهای عروس یک قواره پارچه و متعلقات آن، کله قند، شیرینی، گل و سایر کادو ها می باشد. در این مراسم دیگر توافق خاصی صورت نمی گیرد. بلکه توافقات در جلسه قبل همگی انجام شده اند. این جلسه فقط برای شادی رقص و اعلام نامزدی این دو نفر می باشد.

 

بیشتر بخوانید: جالب ترین رسم و رسومات مراسم عروسی در کشورها +عکس

 

همه چیز درباره مراسم عقد ایرانی

عقد نیز یکی دیگر از مراسم های پیش از ازدواج می باشد. پیش از این مراسم دختر و پسر باید آزمایش های خاصی را انجام دهند. این آزمایش ها از لحاظ پزشکی و فرزندآوری بسیار مهم می باشند. معمولاً جواب این آزمایش برای جاری شدن عقد و ثبت آن بسیار مهم می باشد. قبل از عقد خریدهایی توسط عروس و داماد برای عروس صورت می گیرد.

 

این خرید ها به عهده داماد می باشد. مهم ترین مواردی که در این خرید ها تهیه می شوند. لباس عقد عروس، دسته گل، شیرینی، کفش، ساعت و کیف برای عروس می باشد. همچنین طلا هایی که در زمان بله برون توافق شدند نیز در این مرحله خریداری می شوند. اما طلا ها به عروس تحویل داده نمی شود. در ادامه مراسم عقد برگزار می شود. مراسم عقد معمولاً در ایران به دو صورت است.

 

در برخی از شهر ها بعد از اینکه عروس خانم جواب بله را داد. خطبه عقد در محضر یا در منزل خوانده می شود. بر اساس این خطبه تا زمانی که دختر و پسر به خانه خودشان بروند نامزد یکدیگر می باشد. اما در شهر های دیگر خطبه عقد بعد از دوران نامزدی خوانده می شود. معمولاً بین عقد و نامزدی چند ماه فاصله است. در مراسم عقد خانم ها و آقایان به دور هم جمع می شوند.

 

1. هزینه های عقد چگونه تقسیم می شود؟

خانم ها و آقایان در مراسم عقد هر کدام در اتاقهای جداگانه قرار می گیرند. تا زمانی که خطبه عقد بین دو نفر خوانده شود. شرایطی که در زمان بله برون بین دو خانواده توافق شد بار دیگر در حضور عاقد گفته می شود. در اغلب موارد نیز در قباله ازدواج این شرایط ثبت می شوند.

 

بعد از اینکه دو نفر به عقد یکدیگر درآمدند طلا های خریداری شده تقدیم دختر می شود. افراد بهتر است بدانند که هزینه های عقد به عهده داماد و مکان عقد به عهده عروس می باشد. علاوه بر این تمام مهمانانی که به عقد دعوت شده اند باید کادویی برای عروس بیاورند. تمام کادوهای آورده شده چه نقدی و چه کادویی به عروس داده می شود.

 

2. مراسم پاگشا ایرانی چگونه است؟

در برخی از شهر های ایران این مراسم را پاگشا و در برخی دیگر پاگشا کنان می نامند. جشن ها در اصل مهمانی هستند مهمانی هایی که پدر و مادر و خویشاوندان عروس و داماد آن ها را به خانه خودشان دعوت کرده و پاگشا می کنند. معمولاً اولین پاگشا از طرف پدر و مادر عروس است.

 

دومین پاگشا نیز از طرف پدر و مادر داماد صورت می گیرد. علاوه بر این دو خانواده نزدیکان و خانواده های فامیل نیز آن ها را دعوت می کنند. این کار برای آشنایی بیشتر بین خانواده ها و تداوم رابطه فامیلی آن ها می باشد. در این مهمانی ها همراه با عروس و داماد پدر و مادر و خواهر برادر آن ها نیز دعوت می شوند.

 

تمام پیش نیازهای عروسی ایرانی

در فاصله عقد و عروسی و بعد از پایان یافتن پاگشا ها خانواده داماد به خانه پدری عروس می روند. آن ها برای مراسم عروسی کسب تکلیف می کنند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که داماد حس کند برای عروسی آماده است و می خواهد مراسم را برگزار نماید.

مراسم قبل از ازدواج در ایران

معمولاً خانواده ها برای جشن عروسی تاریخ خاصی را در نظر می گیرند. این تاریخ معمولاً یک مناسبت خاص یا یک عید است. در این جلسه خانواده داماد کادوهایی با همراه با خود برای عروس می برند. این مسئله که کادو ها چه باشند به انتخاب و بر عهده خانواده داماد است.

 

بیشتر بخوانید: مراسم ازدواج باشکوه به سبک هزار و یک شب +عکس

 

1. تهیه جهیزیه عروس

عروس خانم قبل از رفتن به خانه خود و برگزاری مراسم عروسی اقدام به خرید جهیزیه می کند. برای خرید جهیزیه معمولاً پدر و مادر عروس به همراه پدر و مادر داماد و هر دوی آن ها به خرید می روند. جهیزیه همان مواردی است که در جلسه بله برون پدر عروس توافق کرد و گفت که آن ها را می خرد.

 

جهیزیه شامل وسایل اولیه زندگی می باشد. خانواده عروس هر اندازه که در توان داشته باشند برای عروس خرید می کنند. معمولاً در این خرید ها میزان ثابتی وجود ندارد. همچنین طبق دارایی ها و توان مالی خانواده عروس خریداری می شود.

 

2. خرید عروسی

در خرید عروسی، عروس و داماد به همراه خانم های فامیل به بازار می روند. این خانم ها هم از طرف داماد و هم از طرف خانواده عروس هستند. قسمتی از خرید های عروسی بر عهده داماد و قسمت دیگر بر عهده عروس می باشد. به عنوان نمونه عروس برای داماد کت و شلوار، پیراهن، کفش، کراوات و دکمه سرآستین می خرد.

 

داماد نیز برای عروس انگشتر، آینه، شمعدان، لوازم آرایش، لباس و کادویی برای مادر عروس خریداری می کند. بعد از اینکه این لباس ها و وسایل خریداری شدند. جشن کوچکی برگزار می شود و خانواده داماد پارچه هایی را که برای عروس خانم خریده اند می دوزند. مادر یا یکی از خواهر های داماد وسایلی را که برای عروس خانم خریده است. به مهمانان نشان میدهد و آن ها را تقدیم عروس می کند.

 

3. مراسم جهاز بران

در این مراسم عروس خانم تمام جهیزیه ای که خریداری کرده است را با گل و موارد زینتی می آراید. او آن ها را در یک اتاق می چیند. خانم های خانواده عروس در خانه آن ها جمع می شوند و تمام جهیزیه عروس خانم را می بینند. سپس هدیه هایی که برای عروس خانم آورده اند را تقدیم او می کنند که بر روی جهاز خود بگذارد.

 

بعد از این با کمک خانواده داماد وسایل و جهاز عروس خانم به خانه داماد منتقل می شود. سپس در خانه داماد خانم های فامیل ایشان دور هم جمع شدند. آن ها بعد از دیدن جهیزیه عروس کادوهایشان را به عروس می دهند تا آن را نیز بر روی جهاز خود بگذارد. معمولا این مراسمات و کادو ها برای کمک به عروس و داماد برای شروع زندگی می باشد.

 

بیشتر بخوانید: مراسم ازدواج زوج جوان به سبک سریال بازی تاج و تخت

 

4. مراسم حنابندان

جشن حنابندان، شب قبل از جشن اصلی عروسی انجام می گیرد. در این مراسم عروس آخرین شبی است که در خانه پدری اش اقامت دارد. به طور کلی این مراسم را به عنوان خداحافظی عروس از خانواده و خانه پدری اش برگزار می کنند. این مراسم در خانه پدر عروس خانم برگزار می شود.

 

عصر قبل از مراسم خانم های جوان فامیل عروس و داماد، عروس را به حمام می برند. بعد از آن آرایش می کنند. در شب نیز خانواده داماد به جشنی که در خانه پدر عروس برگزار شده است می روند. آن ها برای مهمان های عروس میوه، شیرینی، حنای تزیین شده، گل، آینه، شمع و یاد بود می برند.

عقد و عروسی ایرانی

خانواده داماد با وسایل برده شده در خانه عروس می رقصند و در نهایت آن‌ها را تقدیم عروس می کنند. بعد از آن خانواده داماد هر دو دست عروس را حنا می گذارند. از حنایی که به دست های عروس زده شده به تمام مهمان های موجود تعارف می شود. آن ها در صورت تمایل از آن حنا بر میدارند.

 

معمولاً در خانواده های ایرانی این حنا را مبارک و خوش یمن می دانند. در بیشتر شهرهای ایران رسم است که عروس در مراسم حنابندان لباس قرمز بر تن می کند. علاوه بر این لباس عروس و داماد در حنابندان لباس محلی آن ها می باشد. همچنین تهیه شام حنابندان بر عهده پدر عروس است.

 

5. برگزاری جشن عروسی

عروسی معمولاً به شیوه های گوناگونی برگزار می شود. برخی از خانواده ها عروسی را بدون تشریفات برگزار می کنند. به این صورت که در یک مناسبت خوش یمن و یک عید خاص عروسی برگزار می شود. چند خانواده از فامیل های داماد به خانه عروس خانم می روند. در این مهمانی پدر عروس دست عروس را در دست داماد می گذارد و برای خوشبختی آن ها دعا می کند.

 

سپس آن ها را از زیر قرآن رد کرده و راهی خانه خودشان می کند. در برخی از خانواده های ایرانی رسم است که در شب عروسی داماد چیزی را از خانه پدر عروس بلند می کند. گفته می شود که این کار به معنی مسلط شدن داماد بر عروس خانم می باشد. بعد از این مراسم داماد و عروس خانم به خانه خودشان می روند.

 

از مهمانان دعوت شده نیز پذیرایی می شود. معمولاً این پذیرایی شب عروسی شامل شام، میوه و شیرینی می باشد. هزینه های این موارد بر عهده پدر داماد است. در آخر شب عروس و داماد با تعدادی از جوانان فامیل راهی خانه خود می شوند. این جوانان بعد از اینکه عروس و داماد را به خانه رساندند. آن جا را ترک می کنند.

 

آغاز زندگی عروس و داماد

این آغاز شروع زندگی عروس و داماد می باشد. لازم به ذکر است زمانی که عروس می خواهد پایش را درون خانه خودش بگذارد. یک تخم مرغ یا گردو را زیر کفش های خود می شکند. این کار موجب می شود که طلسم ها و چشم زخم های مربوط به او همگی باطل شوند.

 

برخی دیگر از خانواده ها عروسی را مقداری مجلل تر می گیرند. آن ها عروسی را در سالن های مخصوص برگزار می کنند. در این جشن ها خانواده ها و اطرافیان عروس و داماد دعوت می شوند. در طول شب به رقص و پایکوبی می پردازند. آخر شب نیز عروس و داماد از مهمان ها خداحافظی کرده و به خانه خود می روند.

 

1. رفتن به ماه عسل

بعد از مراسم عروسی عروس و داماد با هم به مسافرت می روند. این مسافرت در میان اقوام ایرانی به عنوان ماه عسل شناخته شده است. در ماه عسل دختر و پسر به خلق و خوی یکدیگر عادت کرده و یکدیگر را بیشتر خواهند شناخت. طبق یک افسانه قدیمی که حدود ۴۰۰۰ سال پیش در بابل اتفاق افتاده است. نام این مسافرت را ماه عسل گذاشته اند.

 

گفته میشود در ۴۰۰۰ سال پیش در بابل مردی برای داماد های خود نوشیدنی هایی آماده کرده بود. این نوشیدنی ها از عسل ساخته شده بودند. از این رو به ماه اول ازدواج ماه عسل گفته می شود. همچنین در ایران مردی که تازه ازدواج کرده است حتی به خدمت سربازی نیز نمی رود. یک سال از این کار ها معاف است تا بتواند در خانه بماند و همسرش را خوشحال نماید.

 

2. مراسم پاتختی و مادرزن سلام

این مراسم بلافاصله بعد از برگزاری جشن عروسی برپا می شود. مهمان های این مراسم خانواده و فامیل های درجه یک عروس و داماد هستند. این مراسم در خانه عروس خانم صورت می گیرد. عروس خانم در این مراسم بر روی یک صندلی می نشیند و مهمانها برای او هدیه هایی می برند.

 

مادرزن سلام به این معنی است که صبح روز بعد عروسی داماد به دست بوسی مادرزن خود میرود. در سنتهای قدیمی ایران این دست بوسی را به عنوان مادرزن سلام نامیده شده است. همچنین به معنی تشکر از مادر عروس برای تربیت و بزرگ کردن او می باشد.

 

بیشتر بخوانید: چگونگی رسم و رسوم مراسم بله بران

 

مراسم های قبل از ازدواج اقوام ایرانی

اول از اقوام محترم کرد تبار شروع می کنیم. اقوام کرد نیز مانند تمامی اقوام ایران همه موارد نام برده شده در این مقاله را انجام می دهند. اما آن ها مراسمات و آداب و رسوم دیگری نیز علاوه بر این مراسم ها دارند. به عنوان نمونه بعد از خواستگاری مراسمی به عنوان دس ماچ کردن دارند.

مراسم ازدواج اقوام ایرانی

این مراسم بعد از قطعی شدن جواب مثبت انجام می گیرد. علاوه بر این نشان دهنده رضایت دو طرف و توافق آن ها می باشد. در این مراسم داماد ابتدا دست پدر زن خود را می بوسد. سپس دست سایر مردان خانواده عروس را نیز می بوسد. همچنین آن ها مراسم دیگری دارند که مراسم شادباش نامیده می شود. عروس کرد ها به همراه برادرش به سمت خانواده داماد حرکت می کند.

 

یک نفر از خانواده عروس خبر آمدنش را به خانواده داماد می دهد. خانواده داماد به پیشواز عروس می آیند. در نیمه راه به او می رسند. در این مراسم آن ها ترانه محلی می خوانند و هنگام رسیدن عروس و داماد یکدیگر به مردم سیب و انار می دهند. داماد نیز بر سر عروس پول می ریزد و مردم برای برکت این پول را جمع می کنند. این مراسم را شاباش می نامند.

 

مراسمات ترک ها پیش از ازدواج

ترک ها نیز مانند سایر اقوام ایرانی کلیه مراسمات نام برده شده را اجرا می نماید. اما آن ها نیز مانند کرد ها مراسم های جداگانه ای برای خود دارند. ترک ها اغلب در مراسم خواستگاری قهوه سرو می کنند. زمانی که عروس و داماد با یکدیگر حرف زدند. خانواده داماد پذیرایی شدند. همچنین به توافق رسیدند.

 

عروس خانم برای آن‌ها قهوه می برد. در صورتی که خانواده داماد قهوه ها را کامل بخورند. به این معنی است که آن‌ها مجلس خواستگاری را پذیرفته و برای مراسم بعدی باز خواهند گشت. اما اگر خانواده داماد قهوه خود را نصف خورده رها کنند. به این معنی است که دیگر برای ادامه مراسمات بر نمی گردند.

 

از دیگر مراسم های ترک ها نوشتن اسم دختران مجرد فامیل زیر کفش عروس می باشد. این کار قبل از عروسی انجام میگیرد. عروس در طول مراسم با این کفش در تالار راه می رود. بعد از مراسم عروسی به کف کفش عروس نگاه می کند اسم هر دختری که در زیر کفش پاک شده باشد. عروس بعدی خواهد بود.

 

مراسمات پیش از عروسی لرها

لرها نیز مانند سایر اقوام بیش از مراسمات نام برده شده مراسم های مختص خود را دارند. به عنوان نمونه یکی از مراسم های آن ها خرج برون می باشد. این مراسم یکی از زیبا ترین مراسم های ازدواج در سراسر ایران است. در این مراسم فامیل های عروس و داماد در خانه آن‌ها جمع می شوند.

 

آن ها پول هایی را برای مخارج عروسی و جهیزیه به عروس و داماد می دهند. این کار باعث می شود که عروس و داماد تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند. همچنین بدون هیچ مشکلی زندگی خود را آغاز کنند. همچنین لر ها رسم دارند خانواده داماد مبلغی را به عنوان شیربها به مادر عروس بدهند. جالب است بدانید آن ها مراسم پاگشا را بعد از عروسی برگزار می کنند.