پارس ناز پورتال

عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟

عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟

عمل اسلیو معده، به دلیل نتایج قابل قبول و کم عوارض بودن، به روشی محبوب برای لاغری تبدیل شده است. جراحی اسلیو معده، ساده‌ترین و کم‌خطرترین روش عمل لاغری است که اکثر بیماران با اضافه وزن به دنبال آن هستند. سوال بیشتر متقاضیان این عمل این است که عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟ در این مطلب به بررسی کامل این سوال پرداخته‌ایم.

 

عمل اسلیو

عمل اسلیو معده که اسلیو گاسترکتومی به آن نیز گفته می‌شود، یک عمل جراحی برای کاهش وزن است که با کاهش اندازه معده بیمار همراه است. کلمه “گاسترکتومی”، به معنای برداشتن قسمتی از معده است. در عمل اسلیو، حدود 80% از معده شما برداشته می‌شود و باقیمانده معده به شکل موز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

کاهش اندازه و سایز معده، راه‌حل ساده برای محدود کردن مقدار غذایی است که بیمار در یک وعده غذایی مصرف می‌کنند که باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری آن‌ها دست بدهد. اما در عمل اسلیو معده هدف دیگری نیز دنبال می‌شود.

 

با برداشتن 80% از معده، غده گرلین که با ترشح آن احساس گرسنگی می‌کنید، از بدن خارج می‌شود و به بیمار کمک می‌کند تا هوس‌های غذایی و ریزه‌خواری‌های خود را کنترل کند.البته با برداشتن غده گرلین معده، به طور کامل احساس گرسنگی از بین نخواهد رفت. چرا که هورمون دیگری از مغز برای کنترل احساس گرسنگی ترشح می‌شود.

 

عمل اسلیو در درمان چه بیماری‌هایی موثر است؟

جراحی اسلیو معده، درمانی رایج برای کاهش وزن و بهبود شرایط پزشکی مرتبط با چاقی است. این جراحی بیشتر برای بیمارانی توصیه می‌شود که دارای مشکلات جدی مرتبط با اضافه وزن خود هستند یا در معرض خطر بالا ابتلا به این شرایط هستند. عمل لاغری اسلیو می‌تواند در درمان و کنترل بیماری‌های زیر موثر باشد:

 

  • مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا و بیماری‌های مرتبط با فشار خون
  • هایپر لیپیدمی (کلسترول بالا) و بیماری‌های عروقی
  • بیماری‌های مرتبط با کبد چرب غیرالکلی و استئاتوهپاتیت
  • سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی و آپنه انسدادی خواب
  • درد مفاصل و آرتروز

 

کاندید مناسب عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده مناسب کسانی است که به دنبال کاهش 65% تا 75% از وزن خود هستند. بهترین محدوده شاخص BMI افراد برای عمل اسلیو معده، بین 35 تا 45 است. به عبارتی دیگر، در صورتی که حدود 45 کیلوگرم یا بیشتر اضافه وزن دارید، اسلیو معده به شما پیشنهاد می‌شود.

 

عمل اسلیو معده برای کسانی که ریسک عمل جراحی بالایی اما به دنبال کاهش وزن سریع هستند، توصیه می‌شود. با توجه به مدت زمان کم این عمل جراحی و دوره نقاهت سریع، بیماران و متقاضیان تحت استرس کمتری خواهند بود.

 

عمل اسلیو معده راه‌حلی عالی برای بیمارانی است که نگران جذب ویتامین بعد از عمل لاغری هستند. اکثر عمل‌های لاغری به دلیل مصرف محدود غذا منجر به سوءتغذیه می‌شوند اما، اسلیو معده کمترین عوارض را در برخواهد داشت.

 

عمل‌های لاغری مانند بای‌پس و سوئیچ اثنی عشر به دلیل مسیریابی مجدد روده‌ها، منجر به سوء تغذیه خواهد شد. پس، اگر در مورد جذب ویتامین و کمبود‌های تغذیه‌ای بعد از عمل لاغری نگران هستید، عمل اسلیو بهترین گزینه برای شماست.

احتمال بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو معده

احتمال بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو معده

تجربه‎ای که ممکن است از عمل اسلیو معده پشیمان شوید، بازگشت و افزایش وزن بعد از این عمل لاغری است. اسلیو معده بزرگترین قدمی است که برای لاغری برمی‌دارید. اما، دانستن چند نکته مهم در حفظ وزن و جلوگیری از چاقی مجدد به شما کمک خواهد کرد. برای جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو معده، رعایت نکات زیر الزامیست:

 

  • رژیم عادات غذایی:

در حالی که کاهش حجم معده در کنترل میزان غذای مصرفی موثر است، اما همچنان به مصرف غذاهای پرکالری و ناسالم ادامه می‌دهید. در نظر داشته باشید اگر رژیم غذایی شما به غذاهای پرکالری، شیرین و چرب محدود شود، علیرغم کاهش اندازه معده افزایش وزن خواهید داشت.

 

  • کشش معده:

در مدت زمان طولانی و با افزایش مصرف غذا به صورت مداوم، معده شما کشیده می‌شود. این کشش معده علاوه بر بازگشت اندازه آن و به تبع مصرف زیاد غذا، افزایش وزن را در پی خواهد داشت.

 

  • پرخوری‌های عصبی

اگر از آن دسته هستید که با تغییرات روحی و عصبی به پرخوری می‌رسید، این نکته را بدانید که پرخوری‌های عصبی منجر به بازگشت وزن خواهد شد.

 

تجربیات عمل اسلیو معده دکتر فرهمند

دکتر محمدرضا فرهمند، جراح متخصص اسلیو معده به وسلیه لاپاراسکوپی، دوره‌های فلوشیپ و تخصصی خود را در برترین مراکز علمی آمریکا، بلژیک و آلمان و بهره‌مندی از تکنیک‌های نوین عمل جراحی موفق به انجام بیش از 15 هزار عمل اسلیو معده شده است.

 

در کارنامه حرفه‌ای ایشان، عمل اسلیو معده افراد مشهوری مانند سالار عقیلی نیز وجود دارد. دکتر فرهمند تمامی عمل‌های لاغری خود را در اتاق عمل مجهز بیمارستان عرفان تهران انجام می‌دهد.